Op iedere school is het eens in de zoveel tijd weer zo ver: er moet een nieuwe lesmethode worden gekozen. Misschien niet het leukste klusje dat je kunt bedenken, maar wel een belangrijke. We helpen je op weg met deze handige infographic. Zo kies je een methode die niet alleen aansluit op het curriculum, maar ook op jouw wensen én die van je leerlingen.

Maar waar begin je als je de taak hebt gekregen om een nieuwe methode aan te schaffen? Wij maakten een handige infographic waarin je stap voor stap kunt zien waar je allemaal rekening mee moet houden.

Breng de wensen in kaart
Allereerst is het verstandig om op een rijtje te zetten wat jullie als vak- of werkgroep verwachten van een nieuwe methode en ook wat jullie juist niet (meer) willen. Kijk hierbij ook naar de redenen waarom jullie besloten hebben niet met de oude methode door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Duidelijke opbouw van thema’s.
  • Diversiteit in soorten oefeningen om verschillende leerstijlen aan te spreken.
  • Aansprekend geschreven, geen lange lappen tekst.
  • Het niveau past bij het niveau van de klas(sen).
  • Actueel en up-to-date.
  • Aantrekkelijk voor leerlingen (qua opmaak).
  • Een doorlopende leerlijn is beschikbaar voor meerdere leerjaren en niveau’s.
  • Een rijke digitale leeromgeving.
  • Aansluiten bij de missie, visie en toekomstplannen van de school.
  • Etc.

Maak een checklist van de punten waarvan je wilt dat ze aanwezig zijn in de nieuwe methode. Vergeet ook niet om rekening te houden met de beschikbare tijd. In de mentorlessen bijvoorbeeld, waar veel van ons materiaal gebruikt wordt, worden heel veel verschillende dingen gedaan. Hierdoor is er vaak maar zo’n 15 uur per jaar beschikbaar voor het aanleren van vaardigheden.

Oriënteren
Vervolgens ga je kijken welke methodes er zoal zijn. Houd de checklist bij de hand en streep een methode af zodra hij niet aan je wensen voldoet. Verlies hierbij je budget niet uit het oog. Het zou zonde zijn als je de in jouw ogen ideale methode vindt, maar hij blijkt ver boven je budget te zijn. Bekijk het aanbod van uitgeverijen, check bij (ex-)collega’s welke ervaringen zij hebben met bepaalde methodes of vraag eventueel advies aan collega-docenten via Facebook- of LinkedIn-groepen.

Aanvragen
Ga door met oriënteren totdat je 2 of 3 methodes overhoudt die je geschikt lijken. Neem contact op met de uitgevers van deze materialen en vraag beoordelingsexemplaren aan. Vergeet ook niet om toegang te vragen tot de digitale omgeving die bij een methode hoort. Anders krijg je een vertekend beeld van de mogelijkheden die de methode biedt. Vraag niet te veel beoordelingsmateriaal aan. Anders loop je het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak neig je toch al richting een of twee methodes. Maak het jezelf makkelijker door vroeg in het proces al te schrappen.

Testen, testen en nog eens testen
Als je het beoordelingsmateriaal binnen hebt, kun je echt aan de slag! Want hoe ontdek je beter of een methode past binnen de school, dan door ‘m goed uit te proberen in de klas?! Neem daarom goed de tijd voor deze stap. Het kan ook nuttig zijn om de uitgever van een methode die je interessant vindt, uit te nodigen op school. Medewerkers van Tumult komen bijvoorbeeld gemiddeld op zo’n zeshonderd scholen per jaar om docententeams te ondersteunen, uitleg te geven over ons materiaal of een gesprek te voeren over de inrichting van het vaardighedenonderwijs. Maak daar gebruik van!

Een keuze maken
We zijn aangekomen bij de laatste stap: een keuze maken. Is het duidelijk welke methode je voorkeur heeft, maar heb je budgetissues? Neem dan contact op met de uitgeverij. Vaak zijn er mogelijkheden voor een pilot (bijvoorbeeld om het materiaal een jaar lang uit te proberen tegen gereduceerd tarief in ruil voor feedback) of meerjarencontracten. Alles rond? Presenteer de keuze eventueel aan je collega’s. Doe dit met enthousiasme en laat ze hierbij alvast wat mogelijkheden van de methode zien. Laat zien dat de methode voldoet aan de eisen die jullie aan het begin van het proces hebben opgesteld. Bij Tumult organiseren we kick-offsessies met hele docententeams, waarbij we iedereen enthousiasmeren voor de methode.

Infographic een nieuwe methode kiezen

Geef een nieuwe methode een kans. Pas na een jaar of twee weet je pas echt goed wat je allemaal met een methode kan. Ieder jaar van methode wisselen is dus heel ineffectief.

Waar let jij op als je een nieuwe methode gaat aanschaffen?

Print Friendly, PDF & Email