Van Beatrix naar Willem: wat doe je ermee in de klas?

Gepubliceerd op: 30 april 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Zou hij zenuwachtig zijn? Ik zie het voor me: hij staat voor de spiegel in de kleedkamer (een koning-in-spe zal toch minstens een walk-in-closet hebben?). Met zijn stropdas in zijn hand en zonder sokken pauzeert hij even. Hij kijkt naar zichzelf en zucht. Weet dat heel Nederland hem gaat zien vandaag. Hij gaat er even bij zitten, staart voor zich uit. Totdat Alexia om de hoek van de deur kijkt en zegt: “Papa, mag ik mijn glitterhaarband in?” Hij kijkt naar haar, lacht en trekt snel zijn sokken aan: hier is hij nodig, laat het feest maar beginnen!

Van Beatrix naar Willem: wat doe je ermee in de klas?
xjyxjy via Compfight

Vandaag, op Koninginnedag, vindt de kroning plaats. Daar moet je dus iets mee in de klas! Maar wat? En wat kun je na de meivakantie nog doen?

Koningslied
Een hot item, dat koningslied. Iedereen vindt er iets van. Doet me een beetje denken aan dat spreekwoord over stuurlui aan wal. Oftewel: geef je leerlingen de opdracht zelf een beter koningslied te schrijven. Doe dit bijvoorbeeld op een bestaande melodie (met een karaoke-versie van een bekend nummers op Youtube). Besteed aandacht aan rijmschema’s, aantal lettergrepen en correct Nederlands.

Vrijmarkt
Hebben jouw leerlingen op de vrijmarkt gestaan? Of hebben ze er veel gekocht? Hoe hebben ze dat aangepakt? Hoe hebben ze hun prijzen vastgesteld? Hebben ze veel winst gemaakt of veel voor weinig geld kunnen kopen? Bespreek met elkaar diverse onderhandelingsstrategieën, het idee achter microkrediet (misschien kun je wel goed tattoo’s schilderen met henna?) en maak een plan om volgend jaar zo veel mogelijk op te halen: een stukje rekenen en wiskunde dus!

Succes!
Neem in het kader van Kunst filmboodschappen op om Willem-Alexander en Máxima succes te wensen of om ze goede tips te geven voor ontspanning tussendoor. Laat je leerlingen korte scripts schrijven, laat ze filmen en monteren. Laat ze verder denken dan een ingesproken bericht voor de camera: een korte scène, een animatiefilmpje of bijvoorbeeld pantomime (zoals Charlie Chaplin).

Er was eens…
Er zijn maar weinig families van wie we zoveel weten als van de Oranjes. Een themales koningshuis binnen geschiedenis is dan ook aan te raden: hun geschiedenis kent vele mooie, ontroerende, maar ook duistere verhalen. Zoek naar die verhalen en behandel deze door bijvoorbeeld de werkvorm Mysterie (uitleg werkvorm onderaan pagina). Bijvoorbeeld koningin Wilhelmina die naar Engeland vlucht tijdens WOII, het verhaal rondom Frederik van Oranje Nassau: onze prins die geen woord Nederlands sprak, de oorsprong van de naam Oranje en de koning die zichzelf konijn van ‘Olland noemde.

Speechen doe je zo!
Hoe kom je over als publiek persoon? Hoe geef je een krachtige speech? Wat zijn de do’s en don’ts? Laat je leerlingen een goede speech schrijven voor de koning of voor zichzelf, over een issue in de klas. Een leuke opdracht voor het vak Nederlands of voor in de studieles, over presenteren. Gebruik als inspiratie bijvoorbeeld deze presentatie over de speeches van president Obama.

Koningshuis, ja of nee?
Laat je leerlingen discussiëren over het wel of niet behouden van het koningshuis (in de huidige vorm). Leuk bij maatschappijleer! Denk hierbij aan een Lagerhuisvorm, een debat (jij bepaalt wie voor en tegen is) of een vorm die meer lijkt op filosoferen. Hier wat stellingen als uitgangspunt:

–       Het koningshuis heeft zijn langste tijd gehad.
–       Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar (artikel 3 van de grondwet).
–       De koningin/koning moet alleen een ceremoniële functie krijgen en dus alle politieke bevoegdheden inleveren.
–       De koningin/koning mag invloed hebben bij de formatie van een nieuw kabinet.

Heb je meer ideeën over de kroning in jouw klas? Ik hoor het graag. Alvast een fijne Koninginnedag gewenst!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search