De populairste berichten van april

Gepubliceerd op: 1 mei 2013
Door: Britte Koppel

Hieronder vind je de populairste berichten van april. Wil je meer lezen? Dan kun je natuurlijk altijd naar een overzicht van al onze berichten gaan.

Colours
Camdiluv ♥ via Compfight

Tumultsessies op school: waarom eigenlijk? – 8 april
Ik was laatst op het Rotterdamse Wartburg College voor een presentatie: het docententeam van de onderbouw is op zoek naar lesmateriaal voor de studielessen en Tumult is een van de gegadigden. Bij de afronding van de bijeenkomst vatte de coördinator de pluspunten samen: ‘het materiaal is prima en biedt de mogelijkheid om het op maat per klas en zelfs per leerling in te zetten. En bovendien: door de ondersteuning die Tumult biedt, kunnen we het jaar beginnen met een Tumult sessie en kunnen we daarna altijd terecht voor vragen en hulp als we dat nodig vinden’. Mijn dag was goed, beter kan ik het niet verwoorden! Het is precies wat we met Tumult willen: goed materiaal voor vaardighedenonderwijs, in combinatie met het continu ondersteunen van docenten(teams)! Lees verder…

Uitbreiding lesbrief Lesgeven doe je zo! – 9 april
Daar ging ik hoor. Vol goede moed naar mijn eerste stageklas. Na een aantal weken mocht ik zelf een muziekles geven. Het was hilarisch, een groot succes, maar het duurde de hele middag, terwijl ik er maar een uurtje voor gepland had. Tja, lesgeven bleek niet zo makkelijk als ik dacht. Lees verder…

Ouderbetrokkenheid: grote verschillen per school – 16 april
Wat doet jouw school om de leerlingen te begeleiden om een juiste studiekeuze te maken? Hoe worden ze begeleid? En welke rol spelen de ouders? Betrekt jouw school hen voldoende bij de de keuzes van hun kinderen? Lees verder…

Innoveren gaat vanzelf deel 3: over mathetiek – 22 april
Mooi woord: mathetiek! Het betekent ‘de kunst van het leren’. Comenius onderscheidde dat van de didactiek; de ‘kunst van het onderwijzen’. Het belangrijkste verschil is dat didactiek uitgaat van de rol van de docent, terwijl mathetiek de leerling centraal stelt. Lees verder…

Uitbreiding lesbrief De laatste loodjes – 23 april
Oef… Toen ik examen deed was het zomer. Hoogzomer. Minstens 30 °C, stralende zon, blauwe lucht, heel veel spelende buurkinderen onder mijn raam. En ik? Ik zat in mijn korte broek achter mijn bureau. Tussen de twee examenweken in gingen we met de klas zwemmen: zo heet was het. Die laatste loodjes? Die waren zwaar. Toen wel in ieder geval. Nu denk ik er met een glimlach aan terug. Lees verder…

Heb je een tip of een opmerking over deze blog? Laat het me hieronder weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search