Uitbreiding lesbrief Is het plagen of pesten?

Gepubliceerd op: 12 september 2017
Door: Martina Nieuwenhuis

Pesten: een onderwerp waar we collectief iets mee moeten, maar dat we lastig (blijven) vinden. Want hoe reageren de leerlingen? Kun je het écht bespreekbaar maken of blijft het een sociaal wenselijk gesprek? Hoe stimuleer je een gezond moreel besef als het aankomt op elkaar respecteren en niet pesten? Lastige vragen. Gelukkig is er veel aandacht voor het onderwerp, onder andere door de Week Tegen Pesten. In de aanloop daarnaartoe besteden wij deze hele week aandacht aan het onderwerp pesten op onze blog. In deze blog ideeën om de lesbrief Is het plagen of pesten? mee uit te breiden.  

Ben je geabonneerd op onze nieuwsbrief, dan heb je deze lesbrief over het verschil tussen pesten en plagen ontvangen. Hij komt uit ons werkboek Sociaal-emotionele vaardigheden voor klas 1 vmbo. Ben je niet geabonneerd, dan kun je de lesbrief Is het plagen of pesten? hier downloaden of samen met andere gratis lesbrieven vinden in Mijn Tumult.

Filmpjes

Op mijn.tumult.nl staan drie filmpjes die je kunt laten zien rondom deze les. Welk filmpje komt bij welk onderdeel van de lesbrief het best tot zijn recht? En hoe bespreek je het vervolgens?

  • Enzo & Dee praten openhartig over pesten

Enzo Knol is een populaire vlogger onder jongeren, die vertelt over hoe hij vroeger werd gepest. Ook bespreekt hij wat je tegen pesten kunt doen. Gebruik dit filmpje als inleiding van de les. Bespreek het filmpje na en stel daarbij vragen als: hebben jullie weleens meegemaakt dat je gepest werd, zelf hebt gepest of gezien hebt dat er werd gepest? Of: als je in één zin moet zeggen wat het verschil is tussen plagen en pesten, wat is dat dan?

  • (Cyber)pesten

Laat de leerlingen dit filmpje gebruiken bij opdracht 2d.

  • Ik Stop Pesten Nu

Gebruik dit filmpje aan het einde van de les, om leerlingen te motiveren hun afspraken na te komen.

Maak het actieplan officieel

De leerlingen maken samen een actieplan tegen pesten in de laatste opdracht van de lesbrief. Maak hier een foto van, druk het af op een groot vel en hang het op in de klas. Of zet het in de elo, zodat de leerlingen er altijd bij kunnen. Je kunt de leerlingen het actieplan ook eerst als poster mooi laten opmaken met de tool Canva. Deze posters hang je vervolgens in de klas op, of zet je in de elo.

Simuleer een pestsituatie: werkvorm voor gevorderden

Uitbreiding lesbrief Is het plagen of pesten? Simuleer een pestsituatie werkvorm voor gevorderden

Let op: doe deze opdracht alleen als je inschat dat je leerlingen niet echt zult beledigen/beschadigen, omdat je een goede band met ze hebt en de actie goed uit kunt leggen. Of bereid de leerlingen die je gaat ‘pesten’ voor door ze voor de les in te lichten en toestemming te vragen.

Laat de leerlingen een opdracht doen in een kring, bijvoorbeeld een boodschap fluisterend doorgeven of een bal overgooien. Beschuldig een aantal leerlingen van valsspelen, wijs enkele leerlingen terecht door te zeggen dat ze het helemaal niet goed doen. Doe dit op een onvriendelijke manier, zodat ze zich echt even aan de kant gezet voelen. Laat dit maar kort duren, bied direct je excuses aan en bespreek de activiteit na:

  • Wat is het verband met pesten?
  • Waarom kwamen jouw opmerkingen als akelig over?
  • Was dit plagen of pesten?
  • Hoe merk je het verschil hiertussen?
  • Hoe had je dit anders aan kunnen pakken?

Leg de leerlingen duidelijk uit dat je deze opdracht gebruikte als voorbeeld en dat het niet echt was.

Denk na over de verschillende pestrollen

Waarom pest een pester? Hoe voelt iemand zich die gepest wordt? Hoe kan iemand die gepest wordt zich opstellen? Wat doe je als je ziet dat iemand gepest wordt? Pest je mee als je niks doet? Bespreek zulke vragen in een klassengesprek of laat de leerlingen in groepjes discussiëren over zulke vragen.

Trek pesten naar een breder thema

Door pesten binnen een thema te behandelen, bied je een positief perspectief en context. Aandacht voor respectvol met elkaar omgaan, diversiteit in de school en de klas, je inleven in een ander, zelfvertrouwen, communiceren, conflicten oplossen, bewustwording van vooroordelen en discriminatie, groepsvorming en groepsdruk zijn thema’s die in meer of minder mate van invloed zijn of gelinkt zijn aan pesten. Deze thema’s komen terug in onze abonnementen over sociaal-emotionele vaardigheden.

Veel succes met deze les over pesten en plagen. Ik ben benieuwd wat jij en je leerlingen ervan vinden, dus laat je reactie hieronder achter!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search