Tumult op de basisschool #9: de vormgeving

Gepubliceerd op: 11 september 2017
Door: Martina Nieuwenhuis

De vormgeving van ons lesmateriaal in het kort? Dynamisch, kleurrijk, als een scrapbook. Veerle schreef er al eens een blog over. Daarvoor interviewde ze Miek Saaltink, onze vaste vormgeefster van Oer Ontwerp. Door haar ontwerp is ons lesmateriaal echt ‘van de leerling’! Maar wel leerlingen in het voortgezet onderwijs. Toen we startten met Tumult op de basisschool, moesten we dus ons concept aanpassen op de doelgroep: leerlingen uit groep 7 en 8. Wat zijn die aanpassingen en hoe kenmerkt de vormgeving van Tumult op de basisschool zich? Dat lees je in deze blog.

We zijn ons ervan bewust hoe snel hypes voorbijvliegen en smaken veranderen. Desondanks wilden we ons lesmateriaal een hippe uitstraling geven. De kleuren zijn fel maar passen bij de huidige mode, de foto’s zijn recent, en door de knip-en-plakonderdelen zoals notitiebriefjes en pijltjes krijg je het gevoel dat je een vakantiedoeboek in handen hebt. Consequentie is dat we ons lesmateriaal jaarlijks reviseren. Hoewel dat niet de enige reden is voor de jaarlijkse revisie, is dat hippe er anders snel vanaf!

Tumult op de basisschool #9 de vormgeving vaardigheden

Tumult op de basisschool #9 de vormgeving inleiding hoofdstuk

De vormgeving van Tumult lesmateriaal

Een aantal kenmerkende onderdelen van de vormgeving van ons lesmateriaal zijn:

  • de kleuren. Die geven de ordening in het werkboek aan: elk type opdracht en elk onderdeel heeft z’n eigen kleur.
  • de (net echte) notitiebriefjes en post-its. Daarop staan tips en voorbeelden, en ze zorgen voor een losse, eigentijdse sfeer.
  • de pijlen met aanwijzingen. Ze geven structuur en sturen de ogen van de leerling naar datgene waarnaar verwezen wordt. De pijlen zijn net als de andere illustraties; alsof ze uit de losse pols getekend zijn.
  • de lettertypes. Redelijk wat lettertypes zijn alsof ze handgeschreven zijn. Zo sluiten ze aan bij het scrapbookgevoel.
  • de balans tussen de vrolijke uitstraling en ‘rust’ op de pagina.

Vormgeefster Miek zegt over dat laatste: “Kinderen zijn gewend om veel verschillende visuele prikkels te krijgen door de omgang met sociale media. Afwisseling is dus belangrijk, maar het geheel moet wel logisch zijn om de inhoud goed te kunnen volgen. Omdat het een vrij dynamische huisstijl is, heb ik me vanaf het begin af aan voorgenomen om in deze opzet voor de bovenbouw van de basisschool nog iets meer duidelijkheid en structuur te brengen in de vorm. Door eenheid in de vorm wil je duidelijkheid verschaffen aan de kinderen die het werkboek gaan gebruiken. Het is daarnaast belangrijk om de rust te brengen in de vormgeving die nodig is om alle informatie efficiënt tot je te kunnen nemen. Bijvoorbeeld iets meer witruimte toepassen en nog meer proberen om infoblokken en opdrachten bij elkaar te houden.”

Tumult op de basisschool #9 de vormgeving klusopdracht

Tumult op de basisschool: passend bij de doelgroep

Je ziet: het maakt voor het begrip veel uit hoe een boek is vormgegeven. Wat is uniek aan de vormgeving van ons lesmateriaal voor de basisschool? Er zitten nieuwe onderdelen in het lesmateriaal, die een nieuwe, kenmerkende opmaak hebben. Bijvoorbeeld …

Tumult op de basisschool #9 de vormgeving inleiding hoofdstuk Kijk terug

  • ‘Kijk terug’ en ‘Probeer ook eens …’ De leerdoelen aan het begin van de les hebben, in tegenstelling tot de leerdoelen in het vo, een icoontje. Die zie je aan het einde van elke les terugkomen in het onderdeel Kijk terug. Leerlingen kunnen hier per leerdoel een smiley omcirkelen die aangeeft hoe goed ze de vaardigheid uit de les nu beheersen. Daarbij staat altijd een notitiebriefje met Probeer ook eens … Hierop staan suggesties om de vaardigheid in een andere situatie te gebruiken. Dit terugkerende nieuwe onderdeel in de lessen is ook steeds op dezelfde manier opgemaakt. Dat geeft leerlingen rust en herkenbaarheid. Ze weten al door het element te zien wat er van ze wordt verwacht.
  • Na een hoofdstuk komt een lege pagina met een inleiding op het volgende hoofdstuk. Rustig en duidelijk: hier houdt dit hoofdstuk op en hier gaat het nieuwe hoofdstuk beginnen!
  • Uitknippagina’s en knip-en-plakopdrachten. Er zijn er veel meer van dan in het vo-materiaal. Handige schema’s die ze voor zichzelf maken kunnen ze zo makkelijk uitknippen en bijvoorbeeld boven hun bureau hangen.
  • Meer kleur. Een behangetje hier, een gekleurd pijltje daar. De basisschoolvariant is nog kleurrijker dan de vo-werkboeken.
  • De foto’s. Logischerwijs staan er een stuk jongere kinderen op de foto’s die we gebruiken. We proberen zoveel mogelijk de leeftijd van kinderen in groep 7 en 8 leeftijd benaderen. Daarbij zijn er meer grappige foto’s, ter ondersteuning van opdrachten.

We zijn heel benieuwd hoe jij het basisschoolwerkboek vindt! Wil je het inzien? Bekijk dan het eerste hoofdstuk in de webshop of vraag daar een digitaal presentatiepakket aan. Ik vond het in ieder geval weer super om het papieren boekje eindelijk in handen te hebben, na het maandenlange werken eraan!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search