Met Tumult naar 2017 #9: het verhaal van de vormgever

Gepubliceerd op: 25 april 2016
Door: Veerle van Pinxteren

“Wist je dat het maar 0,1 seconde duurt voor je een eerste indruk van iemand hebt? Je let daarbij vooral op uiterlijke kenmerken. En hoewel we allemaal weten dat een eerste indruk niet altijd hoeft te kloppen, komt het maar weinig voor dat je beeld van deze persoon nog veel verandert.” Dit is een van de weetjes uit ons nieuwe materiaal voor sociaal-emotionele vaardigheden. Dit geldt niet alleen voor kennismaken met nieuwe personen, maar ook met nieuw lesmateriaal! Daarom hebben we goed nagedacht over de vormgeving in samenwerking met Miek en Michel van Oer Ontwerp. Hoe maak je het aansprekend voor leerlingen zonder dat het onduidelijk wordt? Benieuwd hoe een vormgever tegen lesmateriaal aankijkt? Lees deze blog!

Tijdens het uitdenken van de nieuwe leerlijnen en het schrijven van opdrachten hadden we al wat ideeën en wensen voor de vormgeving. Zo wilden we bijvoorbeeld graag dat de vormgeving het idee van een werkboek dat echt ‘van de leerling’ is weerspiegelt. Vandaar dat je overal ‘opgeplakte’ notitiebriefjes vindt, pijlen met aanwijzingen, lettertypes die op handschrift lijken, markeringen en geschetste tekeningen. De leerling maakt er gedurende het jaar ook echt zijn eigen werkboek van. Bijvoorbeeld door afbeeldingen in te plakken, kaartjes uit te knippen maar natuurlijk ook door vragen te beantwoorden en opdrachten te doen.

Nu hebben wij als ontwikkelaars van het lesmateriaal allerlei ideeën, degene die ze tot een samenhangend en logisch geheel moet zien te maken, is de vormgever. Samen met Miek en Michel van Oer Ontwerp zijn we tot een mooi ontwerp gekomen. Tijd voor een gesprek met Miek.

Wat vind je leuk aan het vormgeven van lesmateriaal voor leerlingen?

“Om te beginnen vind ik het echt heel mooi materiaal! Het is afwisselend en zit goed in elkaar en ik kan me helemaal voorstellen dat het voor leerlingen leuk is om zo’n boek weer open te slaan en lekker verder te werken aan de opdrachten. Of het nu gaat om studievaardigheden (sommige tips zijn nog handig voor mezelf) of sociaal-emotionele vaardigheden, het begint met goed materiaal. Ik houd zelf van leren, ben van origine ook docent in de beeldende vorming dus het is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.”

Wat vind je de belangrijkste punten om rekening mee te houden bij het vormgeven van lesmateriaal?

“Of het logisch geordend is, de opdrachten goed en duidelijk doorlopen en of het afwisselend en aansprekend genoeg is. Vormgeving moet altijd de inhoud ondersteunen, maar bij lesmateriaal het geheel ook een beetje aantrekkelijker maken. Daarbij is het belangrijk jongeren aan te spreken met vormgeving en beeldtaal die bij hen past.”

Waar ben je het meest trots op in de vormgeving van dit lesmateriaal?

“Ik hoop / denk dat jongeren het leuk vinden om eraan te werken, dat ze gewoon zin hebben om het hele boekje door te werken en ja, dan hebben ze echt wat geleerd! De vorm dient de inhoud dus. Lekker veel leren op een logische en leuke manier!”

Hoe kwam dit ontwerp voor lesmateriaal tot stand?

“Door samenwerking met de mensen van Tumult die dit materiaal geschreven hebben. Na een eerste gesprek zaten we al aardig in de goede richting. De opdracht was om een duidelijk visueel verhaal te laten zien van losse lessen, verdiepingslessen en informatieblokken die steeds bij één onderwerp horen. Ik gebruik de frisse kleuren als ordenend principe. De briefjes met tips en voorbeelden geven het geheel een losse, eigentijdse sfeer. Kinderen zijn gewend om veel verschillende visuele prikkels te krijgen door de omgang met sociale media. Afwisseling is dus belangrijk, maar het geheel moet wel logisch zijn om de inhoud goed te kunnen volgen. Ik heb gebruik gemaakt van de invallen die ik kreeg terwijl ik aan het opmaken was. Het is voor een vormgever heel leuk om al associërend gebruik te kunnen maken van je ideeën met betrekking tot het vertalen van de inhoud. Bij Tumult staan ze daar wel open voor.”

Hoe denk of hoop je dat leerlingen naar deze vormgeving kijken? En docenten?

“Ik hoop dat ze zin krijgen om verder te werken. en dat ze zich een beetje in de vorm herkennen. Door de afwisselende werkvormen en de manier waarop het eruit ziet, leren ze ongemerkt heel veel en dat is de bedoeling. Voor docenten lijkt het me fijn als leerlingen plezier hebben in het werken met dit materiaal en dat het als het ware “vanzelf gaat”. Er zijn ook duidelijke instructies en tips voor de docenten in opgenomen.”

Wat vind je de allermooiste pagina?

“Oei, dat is een moeilijke, het zijn er een paar! Hieronder mijn favorieten:”

Welke kleuren werken goed voor leren en welke minder?

Contrast werkt altijd goed en het is voor leerlingen wel leuk als de kleuren fris zijn, niet te vergrijsd of bruinig maar fel, dat is duidelijker en spreekt meer aan denk ik.

Ontdek meer van Oer Ontwerp

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search