Uitbreiding lesbrief Met een goed gevoel de zomer in!

Gepubliceerd op: 14 juni 2016
Door: Veerle van Pinxteren

De laatste lesbrief van het jaar al weer! We hopen dat jullie genoten hebben van alle lesbrieven het afgelopen schooljaar. We willen jullie graag een werkvorm meegeven die past bij de laatste weken van het schooljaar en we geloven dat je hiermee het jaar op een hele positieve manier met elkaar kunt afsluiten. Mooie herinneringen worden gedeeld en elke leerling gaat met een persoonlijk ‘cadeau’ naar huis… Benieuwd? Open de lesbrief en lees de uitbreidingsideeën in deze blog!

Een filmpje vol complimenten

Hoe leuk is het om complimenten te krijgen? Kom daar samen achter door dit leuke filmpje van Linda Magazine te kijken. Wat vinden je leerlingen het leukste compliment? Waarom?

https://www.youtube.com/watch?v=tyyNXvo0D2E

Zelf kaarten maken

In de lesbrief geven we de tip om ansichtkaarten of boomerangkaarten mee te nemen naar de les. Mocht je het wat persoonlijker willen maken of meer tijd hebben, laat de leerlingen dan zelf kaarten maken. Zorg voor een dik papier in ansichtkaartformaat en laat elke leerling een kaart maken. Het kan bijvoorbeeld leuk zijn om elke leerling een spreuk of citaat te laten uitkiezen en deze in een mooi handschrift op de kaart te zetten (en te versieren). Denk bijvoorbeeld aan de citaten van ‘Keep calm & …’ of laat leerlingen op Pinterest uitspraken opzoeken. Tijdens de een-na-laatste stap waarin leerlingen een kaart voor een klasgenoot kiezen, zoeken ze in dit geval een uitspraak die ze bij deze klasgenoot vinden passen.

Kaarten voor complimentjes

–> Meer doen met Pinterest in de klas? Lees mijn tips over deze tool.

Als een klassikale aanpak niet zo goed werkt

Als je verwacht dat de klassikale aanpak van deze werkvorm niet zo goed past bij jouw klas, kun je er ook voor kiezen om het volgende te doen:

Maak lootjes en laat elke leerling zijn/haar naam opschrijven. Gooi alle briefjes in een mandje en laat elke leerling een lootje trekken. Zorg uiteraard dat niemand zijn eigen naam trekt. Als iedereen een lootje met de naam van een klasgenoot heeft, gaat elke leerling een kaart maken met daarop op de ene kant een inspirerende uitspraak, tekening of boodschap en op de andere kant een aantal (positieve) herinneringen aan deze leerling van het afgelopen jaar.

En de klas als groep?

In deze werkvorm krijgt elke leerling individuele aandacht en een samenvatting van alle positieve dingen die klasgenoten over hem/haar gezegd hebben mee. Maar de klas is ook een groep. Misschien is het daarom ook leuk om als docent een kaart te maken voor de klas met daarop anekdotes, grappen en andere positieve gebeurtenissen die jullie als mentorklas het afgelopen jaar hebben meegemaakt.

En, wat vond je van deze werkvorm?

Veel plezier en succes met de laatste loodjes!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search