Tumult deelt ervaringen #2: Lucas vertelt…

Gepubliceerd op: 19 mei 2022
Door: Lucas Thie

Onze consultants voeren elke dag gesprekken met mentoren en teamleiders en horen allerlei verhalen, problemen en oplossingen. In deze blogserie delen ze hun ervaringen, expertise en tips. Nadat Fabiola Torres Barrera eerder haar verhaal deelde, komt vandaag Tumult consultant Lucas Thie aan het woord.

Ik vind persoonlijk…

“Ik vind het belangrijk dat leerlingen leren zowel zelfstandig te werken als samenwerken. Ook vind ik het belangrijk dat leerlingen zich ‘vrij’ voelen: vrij om fouten te maken en vrij om altijd hun mening te ventileren. Tot slot vind ik het ook belangrijk dat leerlingen leren om hun mening te beargumenteren en dat ze open leren te staan voor andere meningen en ideeën.”

Lucas Thie

Eigen ervaring, belangrijkste docenten?

“Voor mij was de heer Van Jaarsveld onvergetelijk. Hij was docent Duits aan de Prinses Beatrix Mavo in Lekkerkerk. Op deze kleinschalige school was er tijd en ruimte om leerlingen persoonlijk te begeleiden. Ik kwam in het 2e jaar op deze school terecht en de heer Van Jaarsveld merkte direct op dat ik nog niet de basis van de Duitse taal onder de knie had. In een korte en intensieve tijd heeft hij mij wekelijks bijles gegeven, zodat ik na 3 maanden gewoon weer mee kon met de lessen die in klas 2 werden gegeven. Ik zag dat hij tijd in mij stak, dus ik ging automatisch ook extra tijd stoppen in het vak Duits. Van Jaarsveld was naast docent Duits ook directeur van de school. Na de examens bleek iedereen geslaagd te zij. Dé reden voor hem om elke leerling persoonlijk thuis te komen feliciteren. Dat moment vergeet ik nooit meer, dat staat in mijn geheugen gegrift!”

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van scholen die het ‘goed’ doen:

  • “Écht zorgen voor draagvlak binnen het mentorenteam! Ik ken een school die koos voor een mentormethode, Tumult natuurlijk ;), maar daarvoor eerst met hele mentorenteam in gesprek ging over wat iedereen nodig had en wat de doelen van het mentoraat waren. Mentoren waren dat niet gewend: dat deed toch altijd de teamleider? Op een gegeven moment is het kwartje gevallen en zijn de mentoren de verschillende methodes gaan vergelijken. Op deze manier is er volledig draagvlak onder de mentoren en werken mentoren samen aan een sterke invulling van de mentorbegeleiding. Dat is natuurlijk wat je graag ziet!;
  • Het mentoraat en alle mentorlessen net zo aanpakken als elk ander vak op school. Voor de mentorlessen wordt dus ook een jaarplanning gemaakt en worden periodiek evaluaties gepland. Op deze manier is de kans op succes het grootst. Het mentoraat wordt op deze manier ook belangrijk gemaakt, wat natuurlijk ten goede komt aan de leerlingen.;
  • Regelmatig overleg in het mentorenteam. Tijdens deze overleggen is het belangrijk om te bespreken of de mentorlesmethode waarvoor eerder gekozen is, nog steeds aansluit op de wensen en behoeftes van de mentoren en leerlingen. Ook als het goed (b)lijkt te gaan is herevalueren een goede keus. Zo houd je iedereen scherp en zorg je automatisch voor maximale kwaliteit en draagvlak.”

Voorbeelden en oorzaken als het mentoraat geen succes is:

  • “Veel ad hoc werk en personele wisselingen. Ik was afgelopen periode op een school waar ze in een korte tijd de verantwoordelijkheid voor het mentoraat twee keer opnieuw toewezen aan een nieuw contactpersoon. De laatste contactpersoon was ook nog eens nieuw op school en moest haar weg en plek dus nog helemaal vinden. Ik zie dat jammer genoeg vaker. Door te weinig structuur, duidelijkheid wie-wat-doet en ad hoc beslissingen, gaat veel mis en stroomt veel energie weg.;
  • Dit voorbeeld past een beetje bij de vorige. Ik begeleid een school die verschillende methoden en projecten in het mentoraat tegelijkertijd gebruiken, zonder duidelijke onderlinge afstemming. Eigenlijk komt dan geen enkel aspect echt goed aan bod. Bij het bepalen van de verschillende methodes zijn de mentoren bovendien niet meegenomen bij het daadwerkelijk kiezen van de methodes. De mentoren voelen zich niet gehoord en staan dus niet 100% achter de keuze. Onduidelijk plan en onduidelijke aanpak: zonde!”

Adviezen voor scholen om voor schooljaar 22/23 een succesvol mentoraat te organiseren

  1. “Stel schoolbreed leerdoelen vast (als die er nog niet zijn) en bepaal n.a.v. deze leerdoelen de belangrijkste hoofdstukken/thema’s per leerjaar.;
  2. Betrek ten allen tijde de mentoren bij het kiezen van de mentorlesmethode. Op deze manier creëer je draagvlak en is de kans groot dat de mentoren enthousiast en gemotiveerd zijn.;
  3. Welke mentorlesmethode je ook gebruikt, plan altijd een evaluatie in en zeker als je een methode voor het eerst gaat gebruiken. Deel hierbij de successen maar wees ook kritisch: wat kan er voor zorgen dat het (nog) beter kan gaan? Een evaluatie kost tijd maar zorgt er uiteindelijk ook voor dat het mentoraat op een hoger niveau kan komen.;
  4. Plan de mentorlessen ook in, net als de reguliere vakken. Het geeft je houvast en zorgt er ook voor dat je beschikt over een realistische planning.

Herken jij punten? Ik hoor het graag!

Bel of mail als je graag eens met mij wilt overleggen over de beste aanpak van het mentoraat: ik ben altijd in de buurt! Je kan mij bereiken op 06-21961068 of stuur een e-mail naar lucasthie@tumultgroep.nl.”

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search