Zo zorgen onze vernieuwde studievaardigheden werkboeken in 22/23 voor nog betere resultaten

Gepubliceerd op: 24 mei 2022
Door: Lisa Kooijman

We zijn elke dag op scholen en één van de standaardonderwerpen in de gesprekken met mentoren en teamleiders is de kwaliteit van het Tumultlesmateriaal. Wat werkt goed in de klas, hoe reageren leerlingen, wat spreekt aan en wat niet?

We stelden onder andere vast dat sociale media een steeds belangrijkere rol spelen, dat ieders ‘spanningsboog’ korter wordt en dat het betrekken en motiveren van leerlingen lastiger wordt. Alle input houden we nauwgezet bij en die nemen we mee bij de revisies van werkboeken: onderwijs is een dynamisch proces! Het afgelopen jaar hebben we de werkboeken voor de onderbouw vmbo bkg verbeterd op basis van alle input en alle nieuwe inzichten.

De belangrijkste 5 verbeteringen in de werkboeken studievaardigheden

  1. Vormgeving: we kregen opmerkingen over het feit dat de opmaak soms te druk was en leerlingen erdoor werden afgeleid. We zochten daarom naar de balans tussen een aansprekend en rustig uiterlijk. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de verschillende kleuren per hoofdstuk, zodat je altijd weet bij elk hoofdstuk je bent; meer ruimte tussen de regels; en functioneel gebruik van afbeeldingen en iconen. 
  2. Tekst: we kregen regelmatig opmerkingen over de hoeveelheid en de lengte van tekst. Dit heeft ook te maken met de inschatting dat leerlingen minder goed zijn in ‘tekst’ en sneller afgeleid zijn. De aanpassing ligt voor de hand: we hebben de teksten kritisch gereviseerd, veel teksten en opdrachten opnieuw omschreven in minder en doelgerichtere taal. Daarnaast hebben we de teksten in betere samenhang gebracht met de vormgeving uit punt 1. 
  3. Activerende werkvormen: dat hoort bij Tumult natuurlijk, maar soms waren het er te veel of te ingewikkeld om te realiseren. Maar activeren werkt bij deze doelgroep uitstekend en daarom hebben we ze kritisch herschreven, simpel en to the point. Het moet makkelijk en snel werken.
  4. Docentenhandleidingen: de belangrijkste verandering is de grotere rol van de docentenhandleiding. Alle instructies voor de docent, die voorheen weleens in het leerlingenboek stonden, staan nu in de docentenhandleiding. De volledige les (start – kern – afsluiting) vind je in deze docentenhandleiding. De leerling heeft alleen in het werkboek staan wat deze nodig heeft. Hierdoor bevat het leerlingenboek ook minder tekst. En het allerbelangrijkste: dat geeft focus voor de leerling. 
  5. Scans in plaats van meesterproeven: we merkten een groeiende behoefte onder mentoren aan monitoring en inzicht in wat leerlingen kunnen en wat niet. Tegelijkertijd merkten we dat de meesterproeven, waarin leerlingen nieuwe vaardigheden toepassen, weinig gebruikt werken. Logische consequentie: alle meesterproeven hebben we vervangen door een scan. Daardoor kunnen mentoren bij elke vaardigheid zien hoe leerlingen ervoor staan. Deze scans zijn gemaakt op basis van de leerdoelen: wat kan een leerling aan het eind van een les? Gebruik de scan vóór een les om te kijken waar de leerling begint, en/of na de les om te evalueren.

Vraag een proefexemplaar aan

Nieuwsgierig naar dit nieuwe materiaal? Vraag dan een proefexemplaar aan. Heb je zelf ideeën om het Tumultmateriaal nóg beter te maken? Aarzel dan niet en laat het ons weten door een e-mail te sturen naar lisakooijman@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search