Tumult deelt ervaringen #1: Fabiola vertelt…

Gepubliceerd op: 11 mei 2022
Door: Fabiola

Elke mentor heeft een eigen stijl en elke school organiseert het mentoraat op een eigen manier. Wat kunnen mentoren en scholen van elkaar leren? Tumult consultants voeren elke dag gesprekken met mentoren en teamleiders en horen allerlei verhalen, problemen en oplossingen. In deze blogserie delen Tumult consultants hun ervaringen om van elkaar te leren. Vandaag de ervaringen en tips van Fabiola Torres.

Ik vind persoonlijk…

“Ik vind het persoonlijk belangrijk dat een kind zich veilig voelt op school, hoe hij/zij ook is. Ik denk dat ieder kind daarbij dezelfde begeleiding moet krijgen (kans gelijkheid) ongeacht welk niveau of welke achtergrond een kind heeft. Een kind moet zich volgens mijn visie gehoord en begrepen voelen waarbij duidelijkheid, structuur en kaders belangrijk zijn.”

Fabiola Torres – Consultant Tumult

Eigen ervaring, belangrijkste docenten?

“Tijdens mijn havo-opleiding had ik in het 4de leerjaar een economie leraar die mij verder heeft geholpen om keuzes te kunnen maken en mezelf te blijven. Hij hield me een spiegel voor: ‘wie ben je en waarom maak je bepaalde keuzes?’. Ik werd gepest en ik voelde me door hem gehoord. Dit gaf mij zelfvertrouwen. Hij gaf me de juiste handvatten om verder te komen en niet te blijven hangen in de tijd van het pesten.

Daarnaast heeft hij me geholpen met “leren leren”. Ik vond voordat ik deze docent had het vak economie moeilijk en vervelend. Hij heeft me geleerd hoe ik kon plannen en wat voor leerhouding het beste bij mij paste.

Hij heeft ervoor gezorgd dat ik het gepest worden minder belangrijk ging vinden en uiteindelijk dat ik niet meer gepest werd. Na de havo ben ik mede dankzij hem naar de HEAO gegaan.”

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van scholen die het ‘goed’ doen:

  • “De aandacht voor de leerling staat voorop. Die focus is het centrale punt en daaromheen worden andere acties ingezet;

  • Alle mentoren van een leerjaar werken samen, het mentoraat is gezamenlijk verantwoordelijk. Scholen hebben werkafspraken en teams komen regelmatig bij elkaar;

  • Leerlingen worden goed gevolgd en mentoren ‘kijken goed’. Daardoor is er focus op de leerlingen en houden mentoren altijd vinger aan de pols;

  • Mentoraat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid: mentoren voelen zich gesteund door het mentoraat en krijgen tijd en support om een goede mentor te zijn.”

Voorbeelden en oorzaken als het mentoraat geen succes is:

“Vaak gaat het mis omdat er is geen leerdoel of planning in het mentoraat is. Daardoor werkt iedereen in de waan van de dag en is er geen echte aandacht voor de leerling. Vaak is dat ook de reden waarom mentoren individualistisch bezig zijn met het begeleiden/coachen van leerlingen.

Zonder plan zijn mentoren te vaak bezig met wat er dagelijks in de klas speelt en is er geen aandacht om preventief bezig te zijn met algemene ontwikkelingen of met het structureel aanleren van vaardigheden.”

Adviezen voor scholen om voor schooljaar 22/23 een succesvol mentoraat te organiseren

  1. “Maak gezamenlijk een mentoraat planning per schoolperiode. Bepaal welke thema’s er per periode moeten worden behandeld en wat voor lessen hierbij horen;

  2. Maak per periode leerdoelen en communiceer deze intern en met de leerlingen. Op basis hiervan weten de mentor en leerlingen wat het doel is en zorgt dit ervoor dat de mentorlessen als “nuttig” worden gezien;

  3. Werk preventief en niet ad-hoc. Leerlingen begeleiden of iets aanbrengen midden in de emotie werkt naar mijn idee niet.

Ik ben benieuwd of jij je herkent in deze punten? Ik hoor het graag!

Als je meer wilt weten over hoe je het mentoraat gezamenlijk organiseert, hoe je doelen gezamenlijk vaststelt en hoe je er gedurende het jaar aandacht aan kan blijven besteden: bel me op 06-43207443  of mail naar fabiolatorres@tumultgroep.nl.”

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search