Topdocenten: waarom, hoe, wat?

Gepubliceerd op: 13 mei 2013
Door: Hans Wendel

Petje af voor alle docenten die elke ochtend opstaan om hun leerlingen vaardiger te maken, om ze kennis bij te brengen en te ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling. In de dagelijkse hectiek moet je een echt vakmens zijn om resultaten met je leerlingen te halen, goed samen te werken met je collega’s, je continu te professionaliseren (want de wereld verandert!) en je daar dan ook zelf nog oké bij te voelen!

Topdocenten: waarom, hoe, wat?
R’eyes via Compfight

De Onderwijsraad onderzocht met 140 docenten en andere deskundigen welke thema’s het belangrijkste zijn als ‘vakmens’ in het onderwijs. Dit onderzoek resulteerde in ‘Leraar zijn. Meer oog voor persoonlijke professionaliteit‘.

Interessant voor iedereen die op een of andere manier met onderwijs en lesgeven bezig is. Ik maakte deze samenvatting van de vier belangrijkste thema’s die naar voren komen bij de professionele ontwikkeling van docenten volgens de publicatie van de Onderwijsraad:

1. Waarom eigenlijk?
Iedereen handelt, meer of minder bewust, vanuit waarden. Het is goed om te weten wat jouw waarden zijn, wat je doelen zijn, en waarom je handelt zoals je handelt. Door bewustzijn verwerf je gezag en kun je de dialoog met anderen aangaan. Deze ‘waarom’ vraag kwam ook naar voren toen ik laatst werd geattendeerd op het filmpje ‘Start with why’ waarin Simon Simek het belang van het waarom uitlegt. Kijken!

2. Praktische wijsheid moet je ontwikkelen
Wat doe je als er plotseling… een leerling in huilen uitbarst, er een vechtpartij uitbreekt, de hele klas er niets van snapt, je zelf doodmoe bent terwijl je een energieke les moet geven: je weet nooit waar je als docent mee te maken krijgt! Je kunt je goed voorbereiden maar de praktijk is altijd anders. Waar haal je je praktische wijsheid vandaan om precies op zo’n specifiek moment het goede te doen? Die wijsheid moet je ontwikkelen door ‘kilometers te maken’ en goed te (leren) zien, horen en voelen en daarover na te denken!

3. Gebruik (samen) professionele ruimte
Professionele docenten kennen hun waarden, weten waarom, zijn ‘praktisch wijs’ en… laten dat merken! Zowel in de klas als samen met collega’s werken docenten eraan om in alle opzichten een positieve bijdrage te leveren aan het ‘leren in de school’.

4. Blijf je ontwikkelen!
Het lijkt een ABC-tje maar ik vrees dat de praktijk weerbarstiger is. Op een school gaat het over leren, hoewel soms het maken van toetsen en het halen van examens het belangrijkste lijkt. Hoewel een diploma belangrijk is gaat het daar toch niet over? Het gaat over het continu ontwikkelen van je leerlingen, je school en jezelf om alle talenten te laten schitteren! Daarvoor is een kritische, nieuwsgierige, leergierige houding nodig, die je inspireert om (samen) steeds beter te worden!

Wat denkt jij: heeft de Onderwijsraad iets over het hoofd gezien, spelen er meer thema’s bij de professionele ontwikkeling van docenten?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search