Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij … jouw emoties

Gepubliceerd op: 14 mei 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Hoe was jij als puber? Het zonnetje in huis of volstrekt onredelijk? In voor nieuwe ervaringen of een beetje bang? Ging je met vrienden op vakantie of nog lekker met je ouders mee kamperen? Pubers zijn onvoorspelbaar, maar ik vind ze leuk. De leergierigheid naar het volwassen worden, de extreme emoties, alles wordt intens beleefd. Leuk dus, maar makkelijk is het niet. Voor de puber zelf niet, maar voor de omgeving ook niet. What to do?

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij ... jouw emoties
Nina Matthews Photography via Compfight

Nou, bijvoorbeeld de lesbrief Eerste hulp bij … jouw emoties van Tumult. In deze lesbrief gaan de leerlingen aan de slag met concrete, emotionele situaties thuis en worden er emotie-afspraken gemaakt met de ouders. Wil je meer doen rondom dit thema? Hieronder wat extra ideeën. Alles voor een ‘makkelijkere’ pubertijd!

Emotierondje
Deze werkvorm zat ook in de vorige lesbrief, maar past ook goed bij deze les. Ga met je leerlingen in een grote kring staan. Een leerling beeld een emotie uit. Dit doet hij/zij heel minimaal, bijvoorbeeld door alleen even boos te kijken. Met de klok mee beeld iedereen diezelfde emotie uit, maar dan steeds iets uitvergroot. De laatste in de kring zal dus schreeuwen, stampen etc. Een leuke werkvorm om nuances in emoties te ontdekken.

Emoties verzamelen
In opdracht 1 moeten leerlingen emoties bedenken en verdelen over de vier basisemoties. Je kunt dit natuurlijk ook klassikaal doen. Teken de verdeling van de vier basisemoties dan op het bord. Laat leerlingen emoties noemen, overleg met de klas en schrijf ze bij de basisemotie op het bord. Of laat leerlingen zelf post-its met emoties op het bord plakken en bespreek het naderhand. Heb je een digibord en werken je leerlingen ook met tablets of laptops? Gebruik dan Note App: digitaal post-its plakken, hartstikke handig en super leuk! Je kunt de leerlingen ook in groepjes laten werken aan deze opdracht: samen weten ze meer dan alleen.

Tips uitspelen
De leerlingen geven elkaar tips over het omgaan met hun emoties. Ook bedenken ze een tip voor de ouders. Om alvast met deze tips te ‘oefenen’, kun je de leerlingen een rollenspel laten doen. Eén of twee leerlingen zijn de ouders en de leerling om wie het gaat speelt zichzelf. Laat ze hun eigen casus twee keer uitspelen. Eén keer zoals het werkelijk ging en één keer zoals het zou moeten gaan, aan de hand van de tips.

Reflecteren
Laat de leerlingen een kopie van hun contract meenemen naar school. Bespreek klassikaal of in groepjes welke afspraken er gemaakt zijn, hoe het tot nu toe gaat en of de tips werken. Laat de leerlingen eventueel elke maand een logboek bijhouden, waarin ze in een paar zinnen noteren hoe het gaat. Dit kan dan ook weer teruggekoppeld worden tijdens ouderavonden!

Het puberbrein
Wil je meer aandacht besteden aan het puberbrein, of wil je er zelf meer van weten? Bekijk deze links eens:

Een belangrijke opmerking hierbij is dat het onderzoek rondom het puberbrein nog in volle gang is: de genoemde feiten kunnen nog veranderen en heel anders blijken. Desondanks is het ongelooflijk interessant om hier een les aan te besteden!

Hoe ga jij de lesbrief aanbieden, heb je nog aanvullende ideeën? Ik hoor ze graag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search