Lesmateriaal onder de loep: snellezen in de klas

By | 2019-04-15T16:59:01+02:00 15 april 2019|Categories: Inspiratie|Tags: , , , , , , , , |0 Comments

Wordt ons lesmateriaal ingezet zoals we voor ogen hadden? Valt er nog wat aan te sleutelen? Als lesmateriaalmakers zijn we gek op dit soort feedback en zoeken we die ook regelmatig zelf op. Bijvoorbeeld door scholen te bezoeken en een les bij te wonen. Elke klas, docent en school is anders en heeft dus net andere behoeftes. Zo wordt op het Edith Stein College in Den Haag volledig digitaal gewerkt. Hoe verliep de les over snellezen er?

De les

In de mentorles die ik bijwoonde ging de klas aan de slag met de les Hoe lees je sneller? uit Tumult in de tweede – studievaardigheden 2 havo/vwo. Met de tips en tricks uit de les kunnen leerlingen veel tijd besparen bij het maken van huiswerk.

Ready, set, go!

Aan het einde van de les moesten we natuurlijk te weten komen of snellezen werkt. Om dit te meten, zette de mentor de digitale stopwatch klaar vanaf de docentenpagina in de digitale leeromgeving Mijn Tumult. De leerlingen zochten op hun telefoon of tablet snel de tekst op. Twee minuten later was iedereen klaar met lezen. Met een formule rekenden ze uit hoeveel woorden ze per minuut lezen op deze snelheid.

Verschillende technieken

Leerlingen mochten vervolgens kiezen met welke snelleestechniek ze wilden oefenen. Lachen geblazen, want voor een van de oefeningen moest de ene leerling de oogbewegingen van de andere observeren. Nuttig was het ook; ze leerden zo of je ogen zich soepel of schokkerig bewegen als ze je vinger, pen of een ander voorwerp volgen tijdens het lezen. Mooi om te zien dat de leerlingen zo goed en gefocust bezig waren!

De test

Een spannend moment: lezen de leerlingen nu sneller? Ze pasten hun snelleestechniek toe op een tekst die even lang was als de eerste. Niet iedereen stak zijn hand op als er werd gevraagd wie nu sneller was. Natuurlijk is het even wennen als je opeens op een andere manier moet gaan lezen. Dat wordt nog een paar keer oefenen!

Heb jij ook tips voor ons? Of mogen we ook een keer in jouw mentorles meekijken? Stuur een mailtje naar info@tumultgroep.nl.

Print Friendly, PDF & Email
By | 2019-04-15T16:59:01+02:00 15 april 2019|Categories: Inspiratie|Tags: , , , , , , , , |0 Comments

About the Author:

Ebbo Bulder
Hoe ontwerp je een interessante en kwalitatief goede les? De theorie vertalen naar de praktijk is waar ik mij als onderwijskundige het liefste mee bezig houd.

Leave A Comment

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen