Uitbreiding lesbrief Even ontspannen!

Leren voor toetsen, oefenen voor het optreden van de muziekschool én het werkstuk van aardrijkskunde afmaken. Zomaar wat activiteiten in het leven van een leerling. Die zijn vaak leuk, maar kunnen ook ervoor zorgen dat leerlingen vaak ‘aan’ staan. Als leraar kun je leerlingen helpen goed met stress om te gaan. De lesbrief Even ontspannen! helpt je daarbij. Wil je iets meer weten over mindfulness voordat je met de les slag gaat? Of ben je benieuwd wat je er nog meer mee kunt doen? Lees dan snel verder.

Mindfulness

Steeds meer mensen hebben weleens iets met mindfulness gedaan. Dat dit is gestegen in populariteit is niet voor niets: het is een wetenschappelijk bewezen methode om stress, piekeren en angst te verminderen. Daarbij kan het zorgen voor betere concentratie. Belangrijk om te weten is dat mindfulness niet bedoeld is om altijd maar blij en vrolijk te zijn. Het is dus geen wondermethode om het leven leuker te maken. Het helpt echter wel om het makkelijker te maken. Je leert namelijk accepteren wat je voelt, of dat nou positief of negatief is. In de lesbrief staan al vier bekende mindfulnessoefeningen. Wil je meer te kiezen hebben? Hieronder zie je nog vier extra oefeningen.

Rozijn

Met deze bekende mindfulnessoefening bestudeer je een rozijn aandachtig en … eet je deze vervolgens op! Zo doe je oefening met de klas:

  • Geef elke leerling een rozijn.
  • Laat iedereen de ogen sluiten en alleen aandacht besteden aan hoe de rozijn voelt.
  • Laat ze daarna aandacht besteden aan hoe de rozijn ruikt.
  • Laat ze daarna de ogen openen en met hun ogen de kleur, structuur en vorm van de rozijn bestuderen.
  • Pas daarna mogen de leerlingen de rozijn in hun mond stoppen. Maar let op: niet meteen doorbijten! Spoor leerlingen aan om eerst te voelen hoe de rozijn in de mond ligt en voelt. Daarna mogen ze de rozijn met aandacht opeten.

Gele olifant

Wat doe jij als iemand zegt dat je niet aan een gele olifant mag denken? Flauw, hè. En daarom toch wel leuk om met de klas te doen: geef leerlingen de opdracht om een minuut lang niet aan een gele olifant te denken. Wie lukt het? Waar dachten je leerlingen allemaal aan tijdens die minuut?

Tijdens het bespreken kun je de link met mindfulness leggen: het gaat erom dat je alle gedachten die er zijn bestudeert en er laat zijn. Niet om te proberen niet aan bepaalde dingen te denken: dat werkt toch niet!

Drie minuten ademruimte

Een makkelijke en snelle oefening die je eenvoudig in je dagritme kunt meenemen: drie minuten ademruimte. Je kunt de oefening doen met deze audio-opname. Maar na een beetje oefening, kun je ’m ook prima zonder audio doen.

Dagelijkse taak

Dit is een praktische oefening die misschien de sceptische leerlingen ook aanspreekt. Laat leerlingen een taak of handeling bedenken die ze elke dag uitvoeren. Denk aan tandenpoetsen, afwassen, haren kammen of iets anders dat maar een paar minuten duurt. Geef als (huiswerk)opdracht mee om deze taak een week lang met aandachtig  uit te voeren. Bespreek na hoe dat ging.

Hoe gingen de oefeningen in de klas? Laat hieronder een reactie achter! Wil je meer weten over stress bij leerlingen? Kijk hier of lees de uitdagingen van deze drukke generatie en hoe jij leerlingen hierbij kunt helpen.

Print Friendly, PDF & Email

Over de auteur:

Avatar

Laat een reactie achter

Privacyinstellingen

Pas je privacyinstellingen aan of bekijk ons privacybeleid. Je kunt ook direct alle cookies accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen