Docententrends in het schooljaar 14-15 volgens Edutrainers

Gepubliceerd op: 2 juni 2015
Door: Hans Wendel

Al dat online werken leidt tot een overdosis aan gebruikersstatistieken. Daar kun je veel over zeggen maar wat wij er als Tumult Groep interessant aan vinden, zijn de trends die je uit die statistieken kunt ophalen. Met onze sites tumult.nl, spons.nl en edutrainers.com zien we dagelijks honderden gebruikers voorbijkomen. Hun gedrag vertelt ons bijvoorbeeld waar behoeftes en interesses liggen, wat aanspreekt en wat niet.

Nu we het einde van het schooljaar 14-15 naderen, vragen wij ons bijvoorbeeld af welke leerpaden op Edutrainers het meeste gebruikt zijn? Waar liggen de accenten bij docentenprofessionalisering?

We analyseren drie trends op basis de ’top drie leerpaden’ op Edutrainers:

1. Steeds meer docenten maken zelf online content
De tijd van een louter consumerende docent, die bij zijn- of haar lessen alleen maar de methode van de educatieve uitgever gebruikt, is voorbij. Natuurlijk geeft elke docent altijd al een persoonlijke touch aan een methode, maar steeds meer wordt ofwel de methode overboord gezet, ofwel ‘geblend’ met online materiaal. Het is een logische ontwikkeling: elke dag komen er ongelofelijk veel nieuwe YouTube filmpjes online, verschijnen er nieuwe blogs en wordt er her en der nieuwe content gepubliceerd. De vraag is niet of je het gebruikt, maar wat je gebruikt. En de vraag is ook of je zelf ook content maakt. Zo heb je steeds meer docenten die zelf YouTube filmpjes publiceren (waaronder onze eigen edutrainer en docent Nederlands van het jaar Arnoud Kuijpers) maar de meesten docenten maken gebruik van alles wat er al is.

Deze trend zien we simpelweg door het groeiend aantal gebruikers die we elke dag bij Edutrainers verwelkomen. Het leerpad Leerpad maken – deel je kennis online was in 14-15 het meest gevolgde leerpad. Het leerpad leert docenten hoe makkelijk het is om zelf een online leerpad te produceren en alle beschikbare online content te verbinden in een leerpad op ons platform Spons. Voor degenen die nog geen leerpad maken: probeer het maar; gewoon doen!

2. Steeds meer docenten ‘flippen’
De term bekt lekker bij de docenten die willen flippen, maar ik vermoed dat er ook nog veel docenten zijn die het eigenlijk een te nieuwerwetse term vinden: ‘flipping the classroom’. Wij zien de trend in het groeiend aantal gebruikers van het leerpad Flipping the classroom – de basis. Flippen is het simpele uitgangspunt van focussen op leerprocessen bij leerlingen in de klas. Tijd daarvoor krijg je als je het klassikaal overdragen van kennis online brengt. Door technologie is het makkelijker geworden om meer als coach op te treden en meer in te spelen op persoonlijke behoeften van leerlingen. Want er zijn zoveel manieren om online materiaal met je leerlingen te delen, daarvoor hoeven ze niet bij je in de klas te zitten!

3. Samenwerken is ‘hot’
Het is één van de hoogste vormen van leren: dingen aan andere mensen uitleggen. Dat is één van de redenen waarom steeds meer docenten gebruik maken van de werkvorm samenwerken. Daarnaast is de gedachte inmiddels gemeengoed dat door goede samenwerking de resultaten op de werkvloer verbeteren. De beste bedrijven zijn vooral in staat om ieders talent te verbinden aan een product of dienst. Mooi daarom dat op scholen steeds meer aandacht is voor samenwerken. In de digitale wereld is samenwerken veel gemakkelijker geworden door allerlei slimme tools en apps. Bij Edutrainers zien we die trend onder andere door groeiend gebruik van het leerpad Mindmeister – online mindmappen.

Ik verwacht dat deze trends zich zullen voortzetten in de aanstaande jaren. De technologische ontwikkelingen zullen zich doorontwikkelen en ook in het onderwijs steeds meer ingeburgerd raken. Zo zal het onderwijs veranderen en zullen docenten een andere rol krijgen in het hedendaagse onderwijs.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe leerpaden van Edutrainers? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search