Hectische weken: het eindexamen én de verkiezing

De afgelopen weken waren hectisch. Allereerst vanwege de eindexamens die altijd het nodige werk met zich meebrengen. Dit jaar waren de media vooral geïnteresseerd in ‘de nieuwe manier van leren’ van de examenleerlingen. Zo bleek uit alle statistieken dat het leren van het examen niet alleen maar via het boek gebeurt, maar veel vaker door middel van video’s. Er werd in de examenperiode gretig gebeld door radio en televisie, omdat mijn YouTube-kanaal de nodige uitlegvideo’s over het vernieuwde examen Nederlands bevat. Al die aandacht is tot op zekere hoogte ontzettend leuk! Want het is dé manier om te laten zien dat het huidige onderwijs in Nederland in beweging is.

Door middel van de analyses van YouTube, kon ik achteraf precies zien hoeveel leerlingen ter voorbereiding op hun examen Nederlands mijn video’s hadden bekeken. Maar liefst 120.000 keer werd een van mijn video’s aangeklikt en in totaal werden er 370.000 minuten video bekeken. Ondanks de goede voorbereiding van de leerlingen (of misschien wel juist daarom), kwam er voor Nederlands een record aantal klachten binnen bij het LAKS. Drie op de vijf vwo-leerlingen diende voor het examen Nederlands namelijk een klacht in.

Omgekeerde examencorrectie
Maar ook docenten hadden te klagen, er werd namelijk bekend dat volgend jaar de examencorrectie wordt omgedraaid. Docenten krijgen niet meer direct het werk van hun eigen leerlingen te zien, maar moeten eerst het werk van een andere school nakijken. Ondanks dat er best wat voor deze maatregel te zeggen is, stuit de onderliggende gedachte me tegen de borst. De overheid geeft namelijk het signaal af dat ze de docent niet vertrouwt en dát hebben we absoluut niet verdiend. Ik denk dat iedere docent zowel zijn eigen werk, als dat in de functie van tweede corrector goed doet. Daarom heb ik deze petitie tegen de omgekeerde examencorrectie ondertekend, en ik hoop dat jullie dat ook gaan doen!

Arnoud Kuijpers docent Nederlands van het jaar

Arnoud na de uitreiking

Verkiezing ‘Beste leraar Nederlands van 2015’
Daarnaast waren het hectische weken, omdat ik verkozen ben als ‘Beste leraar Nederlands van 2015’. In het radioprogramma De Taalstaat op radio 1 werd de prijs uitgereikt door minister Bussemaker. Zoals ik direct in de radio-uitzending heb vermeld, is het echt een grote eer om te winnen. Maar ik zie mezelf absoluut niet als de beste docent Nederlands. Er zijn veel docenten die goed onderwijs verzorgen en alles uit zichzelf en hun lessen halen. De prijs die ik heb gewonnen, heb ik daarom vanzelfsprekend opgedragen aan iedere docent die een steentje bijdraagt aan goed onderwijs!

Toch wil ik op deze manier nogmaals iedereen bedanken voor alle stemmen, felicitaties, bloemen, kaarten, taarten, tompoezen, kussen, complimenten en al wat niet meer. Onderwijs is niet per definitie dé plek om ergens bovenuit te stijgen, de ‘doe-maar-normaal-mentaliteit’ is sterk aanwezig. En dat is maar goed ook, het gaat immers om de leerlingen. Ik ben in ieder geval blij dat de storm wat is gaan liggen, en dat ik kan doen wat ik het liefste doe: lesgeven!

Print Friendly, PDF & Email

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

Leave A Comment