Docenten: deel je ideeën over het vaardighedenonderwijs

Gepubliceerd op: 8 oktober 2012
Door: Anne-Marie van Lieshout

Als je het vaardighedenonderwijs bij jou op school succesvol wilt maken, moeten niet alleen de leerlingen het belang zien, maar ook je collega’s. Deel daarom met andere mentoren en docenten jouw ideeën over het vaardighedenonderwijs. Maar hoe pak je dat aan?

De lerarenkamer
Je weet zeker dat je collega’s te vinden zijn in de lerarenkamer. Wil je iedereen laten weten dat jullie het vaardighedenonderwijs serieus aanpakken, laat dit dan zien in de lerarenkamer. Maak bijvoorbeeld een speciale map waar iedereen tips en trucs voor de mentor of vakdocent in kan schrijven. Of leg het materiaal dat jullie gebruiken in een speciale vaardighedenhoek. Of hang de vaardigheid (met bijbehorende uitleg of Tumult studiekaart) van die week op het prikbord.

Gebruik de ELO
Je kunt natuurlijk ook volledig digitaal gaan en in de ELO een aparte plek voor het vaardighedenonderwijs inrichten en daar de tips en trucs met elkaar delen. Mail elke week naar je collega’s welke vaardigheid je gaat behandelen, ook weer met de aanpak (bijvoorbeeld bij de vaardigheid ‘werkstuk maken’ de stappen die jullie als school hanteren).

Maak tijd voor overleg
De ervaring leert dat regelmatig overleggen essentieel is bij een geslaagde aanpak van het vaardighedenonderwijs. Hebben jullie op school geen vast mentorenoverleg? Geef het belang van overleg aan bij de coördinator of probeer zelf iets te regelen. Zijn er bijvoorbeeld nog vergadermiddagen leeg in de agenda? Of organiseer één keer per maand een mentorenlunch? Overleg desnoods via de mail of gebruik een tool als PBworks.

Bereid samen lessen voor
Spreek je collega-mentoren aan en regel een gezamenlijke voorbereiding. Zo weet je zeker dat iedereen de vaardigheid op dezelfde manier aanleert aan de leerlingen. Een uniforme aanpak geeft iedereen duidelijkheid en vergroot de kans dat de vaardigheid blijft hangen. Bijkomend voordeel: je kunt de voorbereiding verdelen: de één bedenkt een leuke ijsbreker, de andere verzorgt de afsluiting etc.

Vraag input aan elkaar
Vraag aan je collega’s hoe zij het aanpakken of kijk een keertje mee bij een ander. Vraag een andere mentor feedback op je aanpak. Door de discussie/het gesprek op gang te houden, houd je het vaardighedenonderwijs levend!

Hoe deel jij jouw ideeën over het vaardighedenonderwijs met je collega’s? Hebben jullie bijvoorbeeld een mooie poster gemaakt? Of heb je een andere tip waar docenten iets aan kunnen hebben?

In deze tiendelige serie bespreken we concrete stappen wat jij als docent kunt doen om het vaardighedenonderwijs op jouw school beter te maken. Volgende week: Bereid de lessen voor.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search