Iedere dag zijn wij hard aan het werk om goed lesmateriaal te maken. Brainstormen, schrijven, feedbackrondes, beeld zoeken, nieuwe werkvormen bedenken en contact met scholen zijn dagelijkse werkzaamheden. Het uitvoeren van de lessen die we maken, dat doen wij helaas dan weer niet. Maar we zijn natuurlijk wél reuze nieuwsgierig naar hoe de lessen in de praktijk uitgevoerd worden. Daarom hebben we een aantal docenten gevraagd naar leuke anekdotes en tips voor het gebruiken van het lesmateriaal. En in het kader van Tumult maak je samen, delen we deze tips uiteraard met jullie. Want leren doe je niet alleen!

In deze blog docente Sonja Verbruggen, een energieke en enthousiaste docente, werkzaam op het Corlaer College in Nijkerk. Zij heeft samen met de eerste en tweede klas het abonnement Tumult Dromen doorgewerkt (wat we laatst ook met de leerlingen hebben geëvalueerd). Ik stelde haar een aantal vragen:

Welke les vond je het leukste of het meest verrassend om te doen met leerlingen?

“Mijn favoriet is de les “Jouw toekomst”. Er zitten goede filmpjes bij, vooral die van Enzo Knol sprak de leerlingen aan, maar ook die over mode was een hit. Leerlingen vinden het niet alleen leuk, maar ook heel belangrijk om over na te denken.”

Welke veranderingen merk je bij leerlingen op het gebied van vaardigheden?

“Ik merk dat ze dankzij Tumult iets minder geneigd zijn om de gebaande paden te volgen. Leerlingen denken op een creatievere manier na over hun eigen kennis en vaardigheden en kijken op een andere manier naar hun interesses en hoe ze deze kunnen gebruiken.”

Wat was je meest inspirerende ervaring of situatie met het lesmateriaal?

“Wat mij opviel is dat leerlingen na doorwerken van Tumult Dromen al veel meer een toekomstbeeld hebben dan dat voorheen het geval was. We eindigen de lessenserie van Tumult Dromen met het maken van een tijdlijn van vroeger naar nu en vooruitkijkend naar de toekomst. Daarbij zien we dat leerlingen al echt veel beter nagedacht hebben over welke richting ze misschien op zouden willen of wat ze interessant vinden om verder te gaan ontdekken.

Welke tip heb je voor collega’s op andere scholen die met het materiaal (gaan) werken?

“Gebruik vooral de filmpjes en verwerkingsopdrachten. Die maken het niet alleen interessant, maar zorgen ook voor een wat uitgebreidere verwerking en meer diepgang.”

Welke drie woorden zou je gebruiken om het lesmateriaal te omschrijven?

“Hip, overzichtelijk en afwisselend.”

Leuk om te horen! Wil jij ook graag je tips met anderen delen? Of heb je feedback op ons lesmateriaal? Stuur me een berichtje!

Print Friendly, PDF & Email