Samenwerken met het Corlaer

Gepubliceerd op: 31 januari 2017
Door: Admin Tumult

Wij geloven in feedback. Alleen dan word je beter! Feedback vragen over ons materiaal doen we door middel van enquêtes (voor leerlingen en docenten) en veel contact met docenten. We wilden ook graag eens praten met leerlingen over het materiaal. Toen docente Sonja Verbruggen van het Corlaer College in Nijkerk aanbood om bij haar op school te praten met leerlingen, hebben we meteen een afspraak gemaakt! Zodoende evalueerden we op 18 januari 2017 met twee eerste klassen het abonnement ‘Dromen’ over LOB-vaardigheden.

We vroegen de leerlingen om vier vragen te beantwoorden:

  1. Wat wil(de) je leren?
  2. Wat heb je geleerd?
  3. Wat vind je goed aan de Tumult lessen?
  4. Wat voor tips heb je voor Tumult?

Aan de slag op het CorlaerDe leerlingen beantwoordden deze vragen in groepjes van vier op color notes. Aan de hand van hun antwoorden startten we een gesprek en daaruit kwamen veel interessante dingen naar voren!

Samenwerken met het Corlaer met memootjes

De belangrijkste uitkomsten waren: ‘vooral veel geleerd over wat mijn talenten zijn’, ‘leren samenwerken’ en ‘keuzes maken’.  Daarnaast ontdekten veel leerlingen wat hun droombaan was, zoals ‘politieagent’ en ‘iets met talen’. Ook aan tips was er geen gebrek! Het materiaal mocht wel wat ‘minder saai’ en er was behoefte aan ‘meer spelletjes’. Genoeg te doen dus!

Wordle met het corlaer

Wordle ‘Wat wil je leren?’ en ‘Wat heb je geleerd?’

Deze feedback nemen we mee bij de productie van het abonnement LOB in de brugklas. Ons nieuwe materiaal voor LOB in de tweede en de bovenbouw bevat al veel punten die de leerlingen noemden, zoals actieve werkvormen en duidelijkere opdrachten. We zijn dus ook erg benieuwd of leerlingen die werken met het nieuwe LOB-materiaal dit ook zo ervaren.

Tot slot ervoeren we zelf weer eens hoe het is om voor de klas te staan, en dat is niet makkelijk! Tieners zijn snel afgeleid, maken veel geluid en hebben behoefte aan duidelijke contouren. Dat is een continue uitdaging voor leraren om daarin te ‘overleven’ en te zorgen voor een leerzame omgeving in breedste zin van het woord. Het was dus even schakelen voor ons om een klas op een studievloer goed te begeleiden, met name om de vaart in de evaluatie te houden. Maar gelukkig hadden we de docenten die ons ondersteunden, super fijn. Kortom: respect voor alle leraren!

Oftewel, wat ontzettend leuk om in de klas te zijn en met leerlingen te werken. Bedankt Sonja! Mocht je denken: ‘hé leuk als Tumult een keer komt kijken!’. Laat het ons weten, we komen ook graag bij jouw Tumult les kijken en/of evalueren met jouw leerlingen.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search