De introductie van de iPad op het Heerenveense Bornego College

Gepubliceerd op: 16 december 2013
Door: Hans Wendel

De derde- en vierdeklassers van het Bornego College werken en leren dit jaar met iPads. Dat loopt prima; leerlingen en docenten zijn tevreden en enthousiast. Terwijl op veel scholen blijkt dat juist die derde en vierde klassen een lastige groep zijn voor de iPad-introductie. Hoe kregen ze dat op het Bornego voor elkaar?

De introductie van de iPad op het Heerenveense Bornego College
Foto: Johan Larsson

Ik sprak erover met Pim Durieux die sinds 3 jaar directeur is op het Bornego. Pim is een oude bekende van Tumult. Hij heeft jaren geleden meegewerkt met Tumultprojecten waarbij we docenten ondersteunden bij het werken met ICT in de klas. Hij kent het klappen van de zweep bij het inzetten van ICT. Mede door die brede ervaring heeft hij op het Bornego de iPads in drie stappen geïntroduceerd. Kort samengevat ging dat zo:

1. Geef
In het schooljaar 11-12 kregen alle docenten een laptop. De boodschap daarbij was simpel: ‘jij bent een professional en de baas over jouw manier van lesgeven. Maak gebruik van dit apparaat op de manier die jij zelf handig vindt. Doe het op je eigen tempo, op momenten waarop het voor jou goed werkt’.

2. Geef
In het schooljaar 12-13 kregen alle docenten kregen een iPad. De boodschap was vergelijkbaar: ‘jij bepaalt wat je doet, jij bent de professional. Aarzel niet om samen te werken of bij collega’s te rade te gaan’.

3. Maak verantwoordelijk
Jij bent als docent de baas! De vraag die gedurende het schooljaar 12-13 naar voren kwam was: kunnen we alle leerlingen ook een iPad geven? Zodat we in het onderwijs meer gebruik kunnen maken van de voordelen van ICT? Het besluit om dat te doen werd door alle docenten gezamenlijk genomen. En het geld? De docenten gingen met elkaar op zoek naar manieren om in het bestaande budget geld vrij te maken: werkboeken gingen uit het boekenpakket, dure titels gingen eruit en zo kwam het geld vrij om voor alle leerlingen een iPad aan te schaffen.

In het hele traject is er continu onderling contact, bij studiedagen worden geen externe specialisten ingevlogen maar wordt gebruik gemaakt en expertise van collega’s. Door tijd te maken voor overleg en gezamenlijk ontwikkelen is het hele team gaan werken met iPads.

Er zullen vast wel docenten zijn die het moeilijk vinden en er zijn vast en zeker kritische noten gekraakt. Maar toch: de aanpak het klinkt als een verademing, als een voorbeeld van modern samenwerken en verantwoordelijkheid leggen waar die hoort.

Wie kent er nog meer van dit soort succesverhalen?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search