Tumult deelt ervaringen #3: Leon vertelt…

Gepubliceerd op: 13 juni 2022
Door: Leon van Kuijk

Elke dag gesprekken met mentoren en teamleiders en elke week ergens op een school in het land… Dan krijg je een goed beeld van waar de aandachtspunten liggen in het mentoraat en wat de uitdagingen van de mentoren zijn. De consultants van Tumult zitten daar midden in en delen in deze serie hun ervaringen en tips. Vandaag de expertise en overwegingen van Leon van Kuijk.

Ik vind persoonlijk…

“Ik vind het belangrijkste dat elke leerling zich veilig, thuis, gehoord en gerespecteerd voelt. Dat er altijd positieve aandacht is en dat een mentor goed naar de capaciteiten en uitdagingen van elke leerling kijkt en op basis daarvan helpt om verder te ontwikkelen.”

Leon van Kuijk
Leon van Kuijk

Eigen ervaring, belangrijkste docenten?

“Persoonlijk heb ik veel gehad aan mijn leraar wiskunde. Hij ‘zag’ mij, begreep me. Hij maakte me duidelijk dat ik niet alle vakken goed hoefde te beheersen en dat ik mezelf niet moest vergelijken met anderen, maar uit moest gaan van mijn eigen kracht. Hij maakte me duidelijk dat de school ook een leuke plek kon zijn met een goede verdeling tussen ontspanning en lol maken en werken en leren. Mijn wiskunde docent leerde me om mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Vanwege zijn betrokkenheid bij mij maakte hij mij zelf ook betrokken, ik wilde hem opvolgen!”

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van scholen die het ‘goed’ doen:

“Ik heb het afgelopen jaar meer dan honderd gesprekken gevoerd. Hieronder deel ik graag met jullie 3 mooie voorbeelden uit de praktijk van een sterke aanpak van het mentoraat:

  • Een school in het midden van het land waar duidelijke afspraken gemaakt zijn over verantwoordelijkheden en wat qua gedrag verwacht wordt. Het mooiste van deze afspraken: niet alleen leerlingen worden hierop aangesproken, maar ook leraren staan open om hierop aangesproken te worden. Dat komt bijvoorbeeld naar voren in evaluatiegesprekken met docenten.
  • Er zijn diverse scholen die een hele duidelijke structuur hebben om het verband tussen het mentoraat en de vaklessen te organiseren. Die transfer is belangrijk en zorgt voor effectieve leerlingbegeleiding. Ik vind het mooi om te zien als scholen dat voor elkaar krijgen.
  • Ik kom bij een aantal scholen waarvan de teamleider met het team een jaarplanning maakt aan de hand van het materiaal van Tumult. Het mooiste vind ik dat die jaarplanning het hele jaar vervolgens op ieders netvlies blijft!”

Adviezen voor scholen om voor schooljaar 22/23 een succesvol mentoraat te organiseren

“Elke school is anders en wij als consultants passen onze adviezen hierop aan. Maar in grote lijnen zijn er 3 cruciale factoren die altijd gelden:

  • Betrek de mentoren bij het mentorplan: zo zorg je voor draagvlak en neem je ieders input mee!
  • Weet waar je staat, wat de kracht en uitdagingen van de school zijn en weet waar je naar toe wilt: het ‘ist’ en ‘soll’ geven houvast!
  • Neem tijd voor evaluatiemomenten en neem uitkomsten mee in plannen: ‘Tumult maak je samen’.

Kan jij je herkennen in bepaalde punten? Wat zijn jouw ervaringen? Als je bezig bent met het organiseren van het mentoraat bij jou op school help ik je graag verder met mijn expertise! Bel me op 06-46313101 of stuur een e-mail naar leonvankuijk@tumultgroep.nl.”

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search