Het geheim van aansprekend onderwijs: enthousiasme en weten waarom!

Gepubliceerd op: 18 december 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Ok, stel je voor: je neemt ongeveer 70 pubers die al een heel weekend met elkaar in een soort jeugdherberg slapen. Je zet ze samen met een klein groepje volwassenen in een gymzaal. Nu is de opdracht aan jou: geef ze een workshop Afrikaans dansen… Nou, zeg eens eerlijk: durf jij het aan? De man van wie ik dit weekend deze workshop kreeg, wel. Wat zeg ik, hij kon niet wachten! En volgens mij hebben we daar het geheim van aansprekend onderwijs: enthousiasme en geloof in wat je een ander leert! 

Passie en geloof
Mensen met passie zijn per definitie interessant. Als jij zelf enthousiast bent over wat je overdraagt, of anderen leert, dan moet je dat laten zien. Ook jouw geloof in het belang van het onderwerp mag je uitstralen. Dit geloof en dit enthousiasme zorgt ervoor dat je serieus genomen wordt. Daar ben ik van overtuigd. Hoe typisch je onderwerp ook is, eerlijk enthousiasme zal altijd beloont worden met een enthousiaste en betrokken groep. Ik moet meteen denken aan mijn economieleraar. Economie was niet mijn favoriete vak, maar ik vond de lessen fantastisch. Want wat kon mijn docent vol vuur vertellen over belastingschalen: ongekend!

Bijvoorbeeld: het succes van Apple
Sommige mensen kunnen enorm inspireren. Hun speeches en producten brengen zelfs (mini)revoluties teweeg. Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs, van Apple. Waarom werd Apple zo’n succes? Niet omdat hun producten nou zo onderscheidend zijn: ook Dell en Microsoft hebben tablets en MP3-spelers uitgebracht. Nee, omdat Apple weet waarom ze deze producten maken. En dit waarom communiceren ze ook: “Your digital life. Anywhere.”

The Golden Circle
Simon Sinek zegt over het belang van het communiceren van het ‘waarom’ in zijn Golden Circle theorie: “People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Om iemand iets te verkopen, moet je als verkoper dus weten ‘why you do it’. Als je dit weet en deelt met je kopers, zullen zij dit ‘why’ terugzien in je enthousiasme en geloof in je product.

Meer uitleg over deze theorie van Simon Sinek zelf? Bekijk het filmpje hieronder.

Hersenen
Zelfs de werking van de hersenen onderschrijft deze theorie. Het gebied waar de praktische informatie (wat en hoe) binnenkomt, heeft geen invloed op het gedrag. In het gebied waar het de emotie (waarom) binnenkomt, wordt ook het gedrag geregeld: dit heeft dus direct invloed op elkaar! Zit de emotie (het waarom) volgens ‘de koper’ dus goed, dan zal hij zijn gedrag daar in positieve manier op afstemmen en kopen.

Jouw product: fantastisch onderwijs
Je zult misschien denken, wat heeft dit te maken met mij? Nou, jij verkoopt je les. Jij verkoopt je fantastische informatie aan je leerlingen. En jouw leerlingen willen heel graag kopen, als jij ook daadwerkelijk wilt verkopen. Bedenk dus goed waarom jij wilt verkopen en straal dat uit in enthousiasme. Geloof voor 100% in wat jij anderen leert en deel jouw redenen met je leerlingen. En, gewetenskwestie, geloof jij niet voor die 100% en ben je niet echt enthousiast? Dan moet je iets aan je onderwijs doen. Want als jij er al niet blij van wordt…

Dansen voor Edukans

Afrikaanse dans
Afrikaans dansen, niet iets waar die 70 pubers en ik op dat moment vrijwillig voor kozen. Toch was het een waanzinnige ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat dit kwam door de onuitputtelijke bron van enthousiasme van de workshopleider, zijn zelfvertrouwen, enorme motivatie en geloof in het waarom van deze workshop. Bekijk de foto eens goed: daarop is zijn motivatie duidelijk te zien. Zijn sprong is twee keer zo hoog als de onze! Met zo veel drive, bevlogenheid en passie kun je elke groep motiveren. And that’s a guarantee!

Ik daag je uit je enthousiasme uit te dragen! Hoe pak jij dat aan?

Ps. Weten waarom ik een workshop Afrikaans dansen deed? Check mijn actiesite.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search