Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas #2

Gepubliceerd op: 1 september 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Wij waren waarschijnlijk al klaar of hadden even pauze. In ieder geval stonden we op een soort binnenplein. Vanaf dat binnenplein kon je in de klaslokalen eromheen kijken. De klas in het lokaal naast ons was bezig met de introductieles. Ze zaten allemaal op de grond, met hun rug naar elkaar toe en de handen op elkaars schouders. Een soort lange slinger van leerlingen dus. De leerling voorop bewoog alsof ze allemaal in een achtbaan zaten. De rest van de sliert leerlingen volgden de bewegingen van deze leerling. Na elk achtbaanritje, sloot de voorste leerling achteraan en was het aan de nieuwe ‘voorste’ om een achtbaanrit te coördineren. Ik was een beetje jaloers weet ik nog: dat leek me echt leuk om te doen!

Een goede start van het nieuwe schooljaar is belangrijk: zo leer je elkaar kennen en zo kan de klas echt een ‘groep’ worden. In deze blogserie daarom een heleboel lesideeën om je startles mee te beginnen: of het nou je mentorklas of gewoon in een vakles is.

Idee in deze blog: Interesses uitwisselen
Duur: 20 minuten
Inzetten: als onderdeel van de mentorles (bijvoorbeeld na het starten met de werkvorm uit de introductie van deze blog).

Stap 1. Voorbereiding
Zorg voor een doos (of iets anders om papiertjes in te verzamelen) en losse papiertjes die er allemaal hetzelfde uitzien.

Stap 2. Start
Laat de leerlingen nadenken over iets dat ze heel erg leuk vinden. Dat kan van alles zijn: een hobby of sport, hun favoriete artiest of serie, een vakantieland… Geef ze even de tijd en laat ze het dan op een papiertje schrijven. Geef uitleg over hoe de leerlingen het papiertje moeten opvouwen en ga langs met de doos om alle papiertjes te verzamelen.

Stap 3. Kernopdracht

  • Ga met de klas in een grote kring staan.
  • Zet een stoel in het midden van de kring.
  • Lees steeds een papiertje voor: “Hoe leuk vind jij…?”
  • Als de leerlingen het superleuk vindt, gaan ze héél dichtbij de stoel staan of erop zitten.
  • Vinden ze het een beetje leuk, dan gaan ze iets verder weg staan.
  • Hebben ze er niet echt een mening over, dan gaan ze halverwege staan.
  • Hebben ze er niks mee, dan gaan ze nog verder weg staan. Etc.
  • Bij elk briefje bepalen ze hun plek.
  • Vraag steeds aan een paar leerlingen hun plek uit te leggen.

Meer ideeën?
Lees dan de andere blogs uit deze serie. Of maak een account aan en bekijk de eerste lesbrief van dit jaar in Tumult Free. Dit is een volledige les die je aan het begin van het jaar kunt doen!

Heb jij nog goede startlesideeën? Ik hoor het graag, in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search