Uitbreiding lesbrief Hoe divers is jouw klas?

Gepubliceerd op: 30 augustus 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Een goed begin is het halve werk. Daarom is het fijn om de tijd te nemen om je leerlingen te leren kennen en om je leerlingen de tijd te gunnen om elkaar te leren kennen. Hoe? Nou, bijvoorbeeld met de kant-en-klare lesbrief ‘Hoe divers is jouw klas?’ die Tumult deze week uitstuurt in de nieuwsbrief. In deze blog geef ik wat uitbreidingsideeën bij die lesbrief, informatie over het belang van sociaal-emotionele vaardigheden én een tip voor nog meer lesideeën voor de start van dit schooljaar!

De lesbrief uitbreiden
In de les die Tumult uitstuurt, ontdekken de leerlingen welke overeenkomsten en verschillen er zijn tussen henzelf en hun klasgenoten. Onder andere door een profiel te maken van zichzelf en deze te vergelijken met de profielen van anderen.

Gebruik Socrative 
Maak in Socrative een vragenlijst van de vragen uit het profiel en laat de leerlingen dit invullen. Socrative geeft dan een overzicht van de antwoorden uit de klas. Zo heb je meteen een beeld van de verschillen in de klas en dit kun je op het digibord laten zien en zo klassikaal bespreken! Wil je leren hoe je met Socrative kunt werken? Volg dan het gratis leerpad van Edutrainers.

Maak een creatief profiel
Laat leerlingen als huiswerk op een eigen creatieve manier een profiel van zichzelf maken. Denk aan een poster, een Canva, een filmpje, knipsels uit tijdschriften als collage, een tekening van zichzelf etc.

Doe later in het jaar een Lagerhuisdebat
Diversiteit is een hot item en kun je als thema later in het jaar terug laten komen. Bijvoorbeeld door een keer een Lagerhuisdebat te organiseren. Denk aan stellingen zoals: Iedereen moet op school verplicht leren over andere culturen en gewoonten. Of: Vrijheid van meningsuiting betekent dat je alles mag zeggen. Goed om dan terug te koppelen naar deze les: in deze klas zit al heel veel diversiteit!

Sociaal-emotionele vaardigheden: voorwaarde voor leren
Tumult is al jaren bezig met vaardighedenonderwijs. Zeventien jaar, om precies te zijn. Door de jaren heen is er op scholen steeds meer aandacht én ruimte gekomen voor het aanleren van vaardigheden. Ontwikkelingen zoals de focus op 21st century skills hebben hieraan bijgedragen. Maar gek genoeg zijn het vooral de studievaardigheden, waar ruimte en tijd voor gemaakt wordt. De sociaal-emotionele vaardigheden komen op de tweede plek. Dat is gek, want deze vaardigheden zijn onlosmakelijk verbonden met studievaardigheden en sámen spelen ze een fundamentele rol in de ontwikkeling van leerlingen en hebben ze invloed op hun (school)resultaten. Luc Stevens, hoogleraar orthopedagogiek, zegt dat sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling niet los van elkaar gezien kunnen worden, maar elkaars kwaliteit bepalen.

–> Wil je meer lezen over de invloed van sociaal-emotionele vaardigheden op het leren? Lees bijvoorbeeld eens deze zes redenen voor sociaal-emotionele vaardigheden op de middelbare school.

Juist omdat sociaal-emotionele vaardigheden dus zo belangrijk zijn, maar het nog niet de verdiende aandacht krijgt in het onderwijs, starten wij onze nieuwe nieuwsbriefreeks met een les uit ons spiksplinternieuwe lesmateriaal over sociaal-emotionele vaardigheden. Dit jaar verkrijgbaar voor de brugklassen havo/vwo en voor vmbo-t/havo en vanaf volgend schooljaar ook voor het vmbo.

Meer lesideeën om je jaar mee te starten?
In de blogserie ‘Zo start je het schooljaar met je nieuwe klas’ staan een heleboel ideeën voor kleine en grote werkvormen om aan het begin van het jaar te doen. Zowel met je mentorklas als aan de start van een vakles.

Over twee weken de volgende lesbrief. Een heel vrolijk nieuw schooljaar gewenst!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken