Het leren van woordjes of begrippen kan op veel verschillende manieren. Iedereen heeft hierin een eigen voorkeur. Vaak kiezen leerlingen voor een manier waarmee ze voor hun gevoel snel en gemakkelijk de woordjes kunnen leren. Maar is dat nou wel de meest effectieve aanpak? Voor mijn masterthesis heb ik mij verdiept in de effectiviteit van overhooroefeningen. Wat blijkt: hoe meer je jezelf moet inspannen om woordjes te leren, hoe beter je uiteindelijk presteert op de toets. In deze blog geef ik een aantal tips die je met je leerlingen kunt delen tijdens de studievaardighedenlessen.

Tip 1: overhoor jezelf!

Overhoren is de belangrijkste tip bij het leren van woordjes. Overhoren kun je door iemand anders laten doen, maar leerlingen kunnen ook zeker zichzelf overhoren. Bijvoorbeeld met (digitale) flitskaarten of met wrts.nl. Vaak wordt een overhoring gezien als een tussentijdse check om te kijken hoeveel woordjes je al kent. Maar overhoren is meer dan alleen een check. Het overhoren zorgt er ook voor dat je de woorden beter kunt onthouden. Je moet namelijk moeite doen om de woorden op te halen uit je geheugen en daardoor blijft het woord beter beklijven. Wetenschappers noemen dit ook wel het ‘testeffect’.

Tip 2: herhaal meerdere keren

Het testeffect wordt sterker als naarmate leerlingen vaker worden overhoord. Belangrijk hierbij is dat ze pauzes tussendoor nemen. Zodra er tijd tussen de overhooroefeningen zit, moet je steeds weer moeite doen om de woorden op te halen. Het oefenen van woorden op verschillende momenten (meerdere dagen, meerdere momenten per dag) zorgt zo voor een optimaal resultaat.

Tip 3: hussel de woorden

Een andere tip om het testeffect te versterken is het husselen van de volgorde van de woorden tijdens het overhoren. Belangrijk is dat leerlingen dit ook doen bij de woorden die ze na een paar keer oefenen nog steeds niet goed hebben opgeslagen. Je oefent zo’n moeilijk woord niet door vijf keer achter elkaar te herhalen. Wel kunnen ze een kleinere lijst maken van een aantal woorden die ze wat lastiger vinden en deze woorden telkens gehusseld laten overhoren. Vooral voor basisschoolleerlingen is een leuke vorm hiervoor het memoryspel. Eindig altijd met het overhoren van de gehele lijst.

Tip 4: bouw eventuele hints af

Het kan ook fijn zijn voor leerlingen om bij de moeilijke woorden hints te krijgen. Dit kan hen een succeservaringen geven. Wrts.nl heeft verschillende opties om hints aan te bieden tijdens het oefenen. Het gevaar is dat ze alleen blijven oefenen met hints. Laat leerlingen toewerken naar het oefenen zonder hints, zodat de oefening identiek wordt aan de toets.

Tot slot!

Belangrijk is dat leerlingen een leerstrategie kiezen die bij ze past, of dit nu met papieren flitskaarten is of via wrts.nl. Met deze tips kunnen ze hun leerstrategie net wat meer aanscherpen voor nog meer succes! Heb jij nog meer tips om effectief woorden te leren? Laat het me weten via een reactie onder deze blog.

Interessante artikelen:

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58. doi:10.1177/1529100612453266

Karpicke, J. D., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2009). Metacognitive strategies in student learning: do students practice retrieval when they study on their own?. Memory, 17(4), 471-479. doi:10.1080/09658210802647009

Roediger, H. L., & Butler, A. C. (2011). The critical role of retrieval practice in long-term retention. Trends in cognitive sciences, 15(1), 20-27. doi:10.1016/j.tics.2010.09.003

Pyc, M. A., & Rawson, K. A. (2009). Testing the retrieval effort hypothesis: Does greater difficulty correctly recalling information lead to higher levels of memory? Journal of Memory and Language, 60(4), 437-447. doi:10.1016/j.jml.2009.01.004

Print Friendly, PDF & Email