Wereldburgerschap: wat doe je al?

Gepubliceerd op: 14 maart 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Maak je geen zorgen! Op veel scholen wordt al heel veel gedaan aan wereldburgerschap. Soms zelfs zonder dat je het als docent door hebt.  Door alle aandacht voor het onderwerp is het al aardig verankerd in het Nederlandse onderwijs. Doel blijft wel om van deze ‘lichte verankering’ naar een sterke verankering te gaan, waarin alle losse eindjes samengeknoopt zijn. Daarvoor is bewustzijn van het onderwerp bij docenten en een visie nodig. Ook moet je doelstellingen hebben. Daarover in een volgend blog meer. Eerst eens bekijken wat je al doet aan wereldburgerschaponderwijs!

In het curriculum
Wat dacht je van aardrijkskunde en geschiedenis? Binnen die vakken wordt al veel geleerd over internationale betrekkingen, leefomstandigheden (toen en nu) en diverse culturen. Binnen het vreemde talenonderwijs worden leerlingen voorbereid op internationale communicatie. In bijvoorbeeld de mentorlessen besteed je aandacht aan het oplossen van conflicten en het omgaan met verschillen; allemaal vaardigheden die de leerling later nodig zal hebben. Maatschappijleer gaat in op (internationale) politiek en is een vak waarin expliciete aandacht voor wereldburgerschap makkelijk geïntegreerd kan worden.

Niet alleen in het curriculum zit wereldburgerschap. Door te kiezen voor Fair Trade chocolade in de snoepautomaat neem je ook een standpunt in. Of denk eens aan zuinig zijn met (kopieer)papier en gezonde snacks in de kantine!

Scholen aan het woord
Op diverse scholen wordt al actief aandacht besteed aan wereldburgerschap. Ter inspiratie hieronder wat mooie projecten:

Maaswaal College, Wijchen
Het Maaswaal College verzon een Goede doelen dag. Docenten en leerlingen moesten binnen 24 uur, aan de hand van diverse projecten, een Afrika Festival organiseren. Met projecten als living statues, een eigen restaurant met wereldgerechten, eigengemaakte kunstwerken veilen en een CD opnemen, wisten zij de 1400 ouders en vrienden kennis te laten maken met Afrikaanse culturen.

Visser ’t Hooft Lyceum, Leiden
Marleen Spierings, docent Frans, Engels en internationale oriëntatie op het Visser ’t Hooft Lyceum vertelt hoe ze wereldburgerschap als project hebben opgepakt in de school.


Laadt de video niet? Bekijk ‘m op YouTube.

Greijdanus, Zwolle
In april 2012 zetten de tweedejaars vmbo-leerlingen van het Greijdanus College zich in voor de ‘microkredietactie’. Met een startkapitaal van €2,- proberen de leerlingen zoveel mogelijk geld op te halen voor een studiebeurzen-programma in Papoea.

Hilfertsheem Beatrix, Hilversum
Lucelle Comvalius, docent maatschappijleer II op het Hilvertsheem Beatrix, vertelt hoe ze wereldburgerschap in haar onderwijs integreert.


Laadt de video niet? Bekijk ‘m op YouTube

Romboutscollege, Brunssum
In 2012 won het Romboutscollege de Global School Award, met hun tweede wereldburgerschap-dag. Dit jaar werd de dag opgezet in de vorm van een canon. Alle docenten kregen in sectie-verband de opdracht om een workshop te organiseren die aansluit bij wereldburgerschap. Ieder niveau had zijn activiteiten, de brugklassers gingen als vrijwilliger aan de slag in het bos, de 4 havo leerlingen zijn naar de Europese hoofdstad Brussel geweest en de rest van de leerlingen deed mee aan de workshops.

Global School Award
De Global School Award is de prijs voor de basisschool en de school van het voortgezet onderwijs die op de meest originele manier bezig zijn met wereldburgerschap. Ook meedoen met de Global School Award? Meld je aan via Edukans!

Heb je een mooi voorbeeld van hoe jij met wereldburgerschap bezig bent in je onderwijs? Deel het hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search