Uitbreiding lesbrief Op weg met vijf loopbaanvragen

Gepubliceerd op: 8 april 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Wat wil je later worden? Ik kan me nog goed herinneren wat mijn droombaan was: tuinarchitect. Op de een of andere manier ben ik echter de Pabo gaan doen en daarna Onderwijskunde. Die laatste stap was een heel bewuste, maar je zou kunnen zeggen dat mijn keuze voor de Pabo niet heel goed voorbereid was. Althans, als ik zie hoe het LOB onderwijs nu met aandacht ingericht wordt, dan ben ik me bewust van hoe weinig gedegen mijn voorbereiding was. In de lesbrief die Tumult deze week uitstuurt gaan leerlingen aan de slag met de vijf loopbaancompetenties, die we voor hen loopbaanvragen noemen.

Welke vragen kun je makkelijk beantwoorden en welke vind je lastiger? Handig voor de leerling om te weten maar ook voor de docent: het vormt wellicht een goede ingang voor een LOB gesprek! In deze blog wat uitbreidingsmogelijkheden bij de lesbrief Op weg met vijf loopbaanvragen.

Ga staan bij…
Start de les met een energizer: het spel “ga staan bij…”. Doel van het spel is dat leerlingen inzien dat iedereen andere talenten heeft en andere dingen leuk vindt. Je kunt hieraan linken dat iedereen daarom ook andere ‘voorkeursloopbaanvragen’ heeft.

  • De leerlingen lopen kriskras door het lokaal.
  • De docent zegt: ‘Ga staan bij…’ [vul de zin aan. Bijvoorbeeld: Ga staan bij iemand die heel sociaal is of ga staan bij iemand die liever fietst dan met de auto gaat.]
  • De leerlingen gaan staan bij iemand waar ze die zin bij vinden passen.
  • De docent vraagt een aantal leerlingen waarom ze bij deze klasgenoot staan en of het klopt dat er zoveel klasgenoten bij een bepaalde leerling staan.
  • Herhaal dit een aantal keer.

Actuele stellingen
Zit er een keuzemoment aan te komen voor de leerlingen? Moeten ze een profiel kiezen? Een vervolgopleiding? Desnoods welke film ze willen zien tijdens de culturele avond op school? Pas de stellingen aan de situatie aan. Bespreek bij elke loopbaanvraag wat je zou kunnen doen in deze situatie om deze vraag te beantwoorden.

Persoonlijke stellingen
Hebben jouw leerlingen al veel informatie over de verschillende loopbaancompetenties gehad? Of wil je ze daar naar aanleiding van deze les meer over vertellen? Dan kun je ook vragen of de leerlingen stellingen per vraag willen toevoegen. Een goede test om te kijken of je leerlingen de vijf competenties goed begrepen hebben.

Loopbaanvragen vs. persoonlijkheid
Vergelijkbaar met de energizer ‘Ga staan bij…’. Het is leuk om met de leerlingen te discussieren over de stelling: “Welke loopbaanvragen ik al goed kan beantwoorden heeft te maken met mijn karakter.” Je kunt het dan hebben over ‘voorkeursloopbaanvragen’.

Moeilijke loopbaanvragen… vervolg!
Geef de leerlingen een (volgende) les de tijd om een concreet plan te maken om de loopbaanvraag die ze het lastigste vonden, goed te kunnen beantwoorden. Laat ze de tips uit deze lesbrief gebruiken. Laat ze in groepjes van vier hun plannen uitwisselen en elkaar feedback geven: zijn de plannen realistisch en haalbaar? Besteed eventueel weer een volgende les (of een les verderop in het jaar) aan het evalueren van de plannen. Is het gelukt? Kun je deze loopbaanvraag nu beter beantwoorden?

Heb je nog aanvullende uitbreidingsideeën bij deze lesbrief? Ik hoor het graag in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search