Met Tumult naar 2017 #5: Tumult LOB dossier

Gepubliceerd op: 18 december 2015
Door: Sandra Huigen

Het kan niemand ontgaan zijn: het vmbo is aan het vernieuwen. Vmbo-scholen krijgen de taak om jongeren nog beter voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) vormt hierin de rode draad. Dat is een logische ontwikkeling, maar het stelt scholen ook voor een uitdaging. Want hoe zorg je dat je LOB echt verankert in je onderwijsprogramma?

Deze vraag houdt ons bij de Tumult Groep ook bezig. En daarbij zoeken we zoals altijd naar manieren om het scholen makkelijker te maken. Zo hebben we al een Tumult LOB dossier 2 vmbo-t en 2 vmbo-bkg ontwikkeld, dat aansluit bij de nieuwe situatie in het vmbo. Een combinatie van lesmateriaal en portfolio voor leerlingen en begeleiding en ondersteuning voor docenten. Ben je nieuwsgierig naar dit Tumult LOB dossier? Vraag een via de webshop een proefexemplaar aan van klas 2 en bekijk het presentatiepakket van klas 3/4 vmbo.

LOB in het vernieuwde vmbo
In een eerdere blogserie legden we in drie infographics uit wat er gaat veranderen in het vmbo en vooral wat dat betekent voor de invulling van LOB. De belangrijkste conclusie is dat LOB een verplicht onderdeel is in de vernieuwde examenprogramma’s en dat uit zich in twee eindtermen:

  • Leerlingen moeten loopbaancompetenties ontwikkelen.
  • Leerlingen moeten een loopbaandossier opbouwen.

Doorlopende leerlijn LOB
Het nieuwe Tumult LOB Dossier gaat uit van een doorlopende leerlijn LOB van leerjaar 1 tot en met 4. Deze leerlijn is gebaseerd op de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers en geeft per leerjaar aan wat de gewenste leerdoelen zijn voor elke competentie.

Werken aan loopbaancompetenties
Het ontwikkelen van loopbaancompetenties vormt zo de basis van het Tumult LOB dossier. Het leerlingmateriaal is daarbij opgebouwd uit drie onderdelen:

  1. Basislessen voor in de mentorles of aparte LOB-lessen. Leerlingen maken in kleine klassikale opdrachten kennis met de vijf loopbaancompetenties die van belang zijn om hun eigen loopbaan vorm te geven.
  2. LOB-taken die tot doel hebben dat leerlingen concrete en praktijkgerichte (loopbaan)ervaringen opdoen, van kleine ervaringen dichtbij huis tot grotere activiteiten. De LOB-taken combineren verschillende loopbaancompetenties en bieden activerende verwerkingsvormen die leerlingen helpen reflecteren (wat leert de ervaring hen over zichzelf?).
  3. Een profielwijzer (in klas 2) die leerlingen wegwijs maakt in de verschillende profielen die er zijn. In de profielwijzer vinden ze algemene informatie over de profielkeuze en een visueel overzicht per profiel met voorbeelden van talenten, interesses, beroepen etc. die bij dit profiel horen. Ook geeft het informatie over wat je na het vmbo kunt doen.

Loopbaandossier opbouwen
Leerlingen verzamelen de bewijzen van de LOB-taken die ze gedaan hebben in een portfolio. Zo bouwen ze gaandeweg een loopbaandossier op. Oftewel: een portfolio.

Loopbaanreflectiegesprekken
Voor leerlingen is het belangrijk dat ze kunnen praten over hun ervaringen en keuzes. Daarbij hebben ze een volwassene nodig die ze helpt reflecteren op hun ervaringen en die ze in beweging brengt om een volgende stap te zetten. Het Tumult LOB dossier en de bijbehorende lesvoorbereidingen bieden handvatten voor het voeren van deze loopbaangesprekken.

Vaardige mentoren
Dit alles vraagt specifieke vaardigheden van alle LOB-betrokkenen, zoals het mentorenteam. Tumult biedt dan ook niet alleen materiaal voor leerlingen, maar ook aansluitende docentenprofessionalisering. Bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en digitale leerpaden.

Betrokken ouders
Tot slot spelen natuurlijk ook ouders/verzorgers een belangrijke rol bij LOB. Hier is aandacht voor in concrete opdrachten die leerlingen thuis met hun ouders/verzorgers kunnen uitvoeren: de thuisopdrachten.

Wil je meer zien van dit materiaal? Vraag een proefexemplaar aan. Of maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend gesprek of presentatie.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search