Uitbreiding lesbrief Als ik minister ben…

Gepubliceerd op: 21 februari 2017
Door: Admin Tumult

In het kader van de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 15 maart 2017 dit keer een lesbrief over politiek. Leerlingen vormen in groepjes een ministerie, kiezen een aantal stellingen uit en presenteren deze aan de klas. Aan het einde van de les stemmen ze voor of tegen de stellingen. Politiek bedrijven bevat namelijk een aantal belangrijke vaardigheden, zoals het inleven in het standpunt van een ander, het bepalen van je eigen normen en waarden, mondeling presenteren en informatie beoordelen. In deze blog een aantal uitbreidingsideeën bij de lesbrief Als ik minister ben, pak ik alles anders aan.

11 ministeries

In deze lesbrief hebben wij gekozen voor drie ministeries die, volgens ons, het meeste aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Maar je kunt natuurlijk ook de andere ministeries erin betrekken. Je moet dan wel zelf nog stellingen bedenken. Doe dat bijvoorbeeld door eens te kijken op de websites van de ministeries bij ‘onderwerpen’. Laat als start van de les het filmpje ‘Hoe wordt Nederland bestuurd‘ zien van 0:55 tot 1:25, hierin wordt kort uitgelegd wat de rol van de ministers zijn in Nederland.

Debatteren

Een belangrijk onderdeel van politiek is debatteren. De leerlingen stemmen na de presentaties van de ministeries of ze voor of tegen de stellingen van de ministeries zijn. Als je meer tijd hebt is het leuk om aan de hand van de stemmen een discussie of debat uit te lokken. Vraag de leerlingen die tegen stemmen waarom ze tegen stemmen en laat de voor-stemmers daar weer op reageren. Maak leerlingen ervan bewust dat mensen in de politiek keuzes moeten maken en compromissen moeten sluiten. Laat bijvoorbeeld het volgende filmpje van ProDemos zien:

Stemwijzer

Een heel ander lesidee is om een debat te houden over de stellingen uit de Stemwijzer. Dit is meer geschikt voor bovenbouwklassen.

Maak groepjes van vier. Ieder groepje kiest één stelling uit de stemwijzer uit en gaat onderzoeken wat de voors en tegens zijn. Denk hier vooral aan: wat voor invloed heeft het op jouw dagelijkse leven? Ze presenteren dit aan de klas. Aan de hand van de presentaties bedenken leerlingen wat ze vinden van de stellingen. Dan doet iedereen de Stemwijzer. Welke partij komt daaruit?

Verzin je eigen politieke partij of actie

Het is ook leuk om leerlingen een eigen politieke partij te laten verzinnen. Om ze dan ook bewust te maken van de campagnevoering van politieke partijen, laat je ze een eigen campagne verzinnen. Of bedenk samen met de hele klas een eigen politieke actie! Wat vind jij onrechtvaardig of niet goed in Nederland? Bedenk hier een actie voor! Gebruik daar bijvoorbeeld deze werkvorm van ProDemos voor.

Besteed jij aandacht aan de verkiezingen in jouw klas? Laat het ons weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search