Uitbreiding les Jouw naam in foto’s

Gepubliceerd op: 5 februari 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Afgelopen week stonden we op de CEOB, de Cultuur en Onderwijs beurs. Het was hartstikke leuk om mensen te spreken die onze visie op Kunst delen: subsidies weg? CKV afgeschaft? Laat je niet kennen, kunst is namelijk overal! Ter illustratie van deze visie, deelden we verschillende kunstlessen en -opdrachten van Tumult uit. De les die Tumult vanochtend via de nieuwsbrief uitstuurde, is daar één van.

Uitbreiding les Jouw naam in foto's
Foto: JD Hancock via Compfight

In het kader van ‘Kunst is overal’ en ‘Alles is Kunst’ deel ik in dit blogartikel wat ideeën om de Tumult les uit te breiden. Heb je zelf nog leuke aanvullende ideeën? Deel ze onderaan de pagina!

Jezelf voorstellen
Deze les heeft als uitgangspunt natuurlijk Kunst, maar je kunt ‘m ook heel goed gebruiken in de mentorles. Via deze les kunnen jouw leerlingen zich aan elkaar voorstellen. Leuk is om dan tweetallen of groepjes te maken, die elkaars namen fotograferen. Aan de leerling die de foto’s gemaakt heeft dan ook de taak, om deze persoon aan de rest van de klas voor te stellen. Helemaal leuk om wat meer over elkaar te kunnen vertellen, dus een voorbereidend interview maakt het helemaal af! Ook leuk aan het begin van een nieuw schooljaar.

Wat hoort bij jou?
Deze toevoeging is leuk voor zowel in de mentorles als in de kunstles. Laat de leerlingen hun letterfoto’s maken van iets wat iets over hen zegt. Hou je van klussen? Fotografeer hout, gereedschap etc. Of laat de leerlingen hun letterfoto’s te midden van een grotere collage plakken: een collage met detailfoto’s van voorwerpen die iets over hen zeggen. Leuke aanleiding voor een goede fotografieles!

Jouw naam? Of…
Kijk, je eigen naam fotograferen is leuk. Nog leuker is het als je zo’n opdracht ‘ergens’ voor doet. Bijvoorbeeld om de voorkant van de schoolgids vorm te geven, een nieuwe logo voor de school te ontwerpen, of voor de letters van de schoolnaam aan de gevel. Hoe tof is dat!? Mooie ingang voor een compleet project rondom fotografie én een wedstrijd. Wie maakt de meest toepasselijke en mooie serie foto’s? Die komen op de gevel!

Wedstrijd-tijd!
Zin in een spelletje? Doe dan een verkiezing in de klas: wie heeft zijn/haar naam het mooist of duidelijkst gefotografeerd? Of meet hoe snel de leerlingen de namen kunnen lezen: de snelste namen winnen!

Waarom letters?
Je kunt natuurlijk letters in dingen zien, maar je kunt ook in voorwerpen zoeken naar… Gezichten bijvoorbeeld!

Of kijk eens naar de vorm van de wolken. Oftewel: genoeg te zien, het is alleen de kunst om er kunst in te zien!

Heb je nog meer ideeën? Deel ze hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search