LOB – de meeste lerarenopleidingen bieden dit als vak aan, om aanstaande docenten hierin te leren lesgeven. Een goed idee, wat mij betreft. Want hoe geef je gedurende de schoolcarrière van je leerlingen op een zinvolle manier LOB? Liever gezegd, wat dóe je elke week en hoe blijf je verrassen en verdiepen? Voordat we lesmateriaal voor LOB gingen maken, hebben we hierover nagedacht. In deze blog licht ik belangrijke elementen uit onze LOB-leerlijn uit. 

Wat is een leerlijn?

Een leerlijn is een overzicht van concrete (leer)doelen per leerjaar. Die leerdoelen zijn soms in subdoelen onderverdeeld en kunnen per schoolniveau verschillen. De leerdoelen volgen elkaar logisch op en daarom heb je in een leerlijn goed overzicht over de opbouw van de leerstof. Leerdoelen worden vaak gekozen op basis van de kerndoelen en eindtermen die door de overheid gesteld zijn en op basis van (wetenschappelijk) onderzoek. En soms worden losse eindjes met gezond verstand aan elkaar geknoopt.

LOB: drie belangrijke leerlijnelementen

Hoe zijn we te werk gegaan? Bij Tumult hebben we een overzicht gemaakt van alle informatie rondom LOB, zoals uit onderzoek en de gestelde kerndoelen. Op basis hiervan zijn we indelingen gaan maken, ook in combinatie met de kennis die we hebben over hoe je je complexe vaardigheden als ‘kiezen’ eigen maakt. Zo zijn we tot de leerlijn gekomen waarop ons lesmateriaal voor LOB gebaseerd is. Drie belangrijke elementen zijn goed om te kennen als je onze leerlijn bekijkt:

  1. Opbouw in te maken keuzes

Ergens heeft LOB een heel praktische opbouw. Want naast de ontwikkeling in het leren kijken naar jezelf en keuzes maken, moet er gekozen worden. Een profiel, een vervolgopleiding, keuzevakken … je kunt het zo gek niet bedenken. Hoewel LOB echt breder is dan deze concrete keuzes, vormen ze wel een cruciaal onderdeel.

  1. Loopbaancompetenties

De doorlopende vmbo-leerlijn is gebaseerd op de loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers. Wij hebben deze competenties vertaald naar vijf loopbaanvragen – behapbaar, duidelijk en herkenbaar voor de leerlingen. De leerdoelen en dus de leerlijn vormt zich helemaal rondom deze vijf vragen.

  • Wie ben ik en wat kan ik? (kwaliteitenreflectie)
  • Wat wil ik? (motievenreflectie)
  • Wat voor werk past bij mij? (werkexploratie)
  • Wie kan mij helpen? (netwerken)
  • Hoe bereik ik wat ik wil? (loopbaansturing)
  1. Vmbo

De leerlijn is volledig gericht op het vmbo. Dit in verband met de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s. Lees hier meer over op nieuwvmbo.nl.

LOB: de leerlijn van Tumult

Klik op de afbeelding hieronder om de volledige LOB-leerlijn van Tumult te zien.

Heb je nog vragen over de leerlijn of wil je een voorbeeld zien van het lesmateriaal? Bekijk meer informatie over lesmateriaal voor LOB. Of kies een titel en download een digitaal proefexemplaar ervan.

Print Friendly, PDF & Email