The next normal: sociale media

Gepubliceerd op: 28 augustus 2013
Door: Britte Koppel

Ben je actief op Facebook? Heb je een Twitteraccount? Of misschien zelfs wel een YouTube-kanaal? Grote kans dat jouw leerlingen minstens één van deze vragen met ‘Ja’ kunnen beantwoorden. Millennials (iemand tussen de 9 en 30 jaar) zijn namelijk heel actief op sociale media. In deze blog bespreek ik deze vierde infographic uit ‘The Next Normal’-serie.

The next normal: sociale media

Dat tieners veel aanwezig zijn op sociale media is voor jou waarschijnlijk geen wereldschokkend nieuws. Maar het is wél interessant om te ontdekken welke kanalen ze het meest gebruiken en hoe ze dat doen. Daar kun jij weer je voordeel mee doen, bijvoorbeeld in de les.

Maar liefst 77% van de millennials heeft één of meerdere accounts op sociale media. Viacom heeft dit onderzocht in 24 landen. Opvallend genoeg zijn de verschillen tussen die landen wel heel groot. In Brazilië en Argentinië bijvoorbeeld, is het percentage millennials met een social media account hoger dan 90%! Opvallend vind ik dat dit percentage in Egypte en Turkije ook zo enorm hoog is. Dat de verschillen groot zijn, blijkt uit de infographic. In Japan heeft bijvoorbeeld maar 42% van de millennials een social media account. Ook Duitsland, Spanje en China scoren laag.

Facebook domineert
Facebook is het sociale media kanaal der sociale media kanalen. 92% van de millennials die actief zijn op een sociaal netwerk, heeft een Facebookaccount. Vervolgens volgt er heel lang niets en daarna Twitter, met 37%. Google+ sluit de top 3 af met 25%. In sommige landen zijn nationale sociale netwerken heel groot. Zo heeft 92% van de Russische millennials een account op het sociale netwerk Vkontakte. Op hun website geven ze aan dat ze met 100 miljoen gebruikers het grootste Europese sociale netwerk zijn. Ook Orkut en Tuenti scoren goed in respectievelijk Brazilië en Spanje. 

1 account?
De meeste millennials houden het niet bij één social media account. Nee, het gemiddelde aantal accounts per persoon ligt op 3. Opvallend genoeg is dat gemiddelde in China hoger. Zagen we eerder in deze infographic nog dat Chinezen over het algemeen een stuk minder actief zijn op sociale media dan hun leeftijdsgenoten, de millennials die wél actief zijn, zijn dus wel gelijk heel erg actief.

De meeste millennials werken hun sociale media accounts het liefst op de computer bij: 65% geeft aan een pc het ideale device is. De enige uitzondering die in dit onderzoek naar boven komt, is Zuid-Afrika. Daar gebruiken millennials liever hun mobiele telefoon om hun accounts bij te werken. Twitteren vanaf een mobiele telefoon wordt als prettiger ervaren dan je Facebook-status bijwerken vanaf je smartphone.

Sociale media en TV
Misschien zie je het wel eens voorbij komen als je televisie kijkt, een oproepje om mee te praten over het programma via een hashtag met een afkorting van het desbetreffende programma. Dit is onder millennials erg populair (en waarschijnlijk ook één van de redenen dat Twitter populair is op een mobiele telefoon). 2 op de 5 millennials laat regelmatig zijn of haar mening over een televisieprogramma op deze manier blijken. In China, Turkije, Egypte en India liggen deze percentages nog hoger.

De komende weken zal ik nog twee infographics uit deze reeks bespreken. Wat vind je tot nu toe van de informatie? Kun je er wat mee?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search