Flow: met passie en talent je ding doen

Gepubliceerd op: 14 januari 2013
Door: Hans Wendel

Iedereen ervaart het soms: alles in je is bezig om iets moois te maken en  je bent zo druk bezig dat je de tijd vergeet…

De Amerikaanse / Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi bedacht er in 1975 de term ‘flow’ voor, hoewel het verschijnsel op zich zo oud als de mensheid is.

Als je in een flow aan het werk of aan het leren bent, spelen de volgende acht elementen een rol:

1. Het is helemaal duidelijk wat je moet doen en wanneer dat moet gebeuren. Daarbij gaat het eigenlijk niet om het doel, het gaat eigenlijk om de weg naar dat doel: die moet je flow geven!

2. Het heeft zin wat je doet en je houdt dat gevoel van zin de hele tijd: op basis van intrinsieke motivatie blijf je bezig. Ook de feedback uit je omgeving geeft aan dat je zinnig bezig bent.

3. Je wordt uitgedaagd om net iets beter te presteren dan je bestaande niveau van vaardigheden.

4. Hoe meer je opgaat in je activiteit, hoe meer betrokken je wordt: je gaat langzaam maar zeker op in je werk!

5. Dingen die buiten je activiteit liggen spelen geen rol meer: je bent volledig gefocust.

6. Je hebt alles wat je doet in eigen hand: je beheerst de situatie totaal.

7. Je verliest het besef van tijd.

8. Je vergeet jezelf, je ego. Het lijkt alsof je eigen persoon wordt opgeheven en je deel gaat uitmaken van een groter geheel.

Het is een geweldig gevoel om in flow te werken en het zorgt ook voor de allerbeste resultaten en voldoening. En hoewel het veel talent, tijd en aandacht vraagt aan docenten en uitgevers is het een enorme uitdaging om  leerlingen in een leerflow te brengen. Maar als dat dan eindelijk lukt…

Hoe kom je in zo’n flow? Dit artikel geeft je wat tips en trucs.

Hoe zorg jij voor een flow bij je leerlingen?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search