De kracht van een goede ijsbreker

Gepubliceerd op: 19 december 2012
Door: Sandra Huigen

Ken je dat? Je staat voor de klas en iedereen kijkt je verwachtingsvol aan: ‘zeg jij het maar, jij bent de docent’. Met een ijsbreker zorg je dat die passieve houding gelijk aan de start van de les verandert in een actieve en open houding. Oftewel: je breekt het ijs en brengt de groep in beweging.

Of je nu een leermiddel ontwikkelt of een les voorbereidt: neem de tijd om een goede ijsbreker te bedenken. Val niet meteen met de deur in huis, maar start met een korte opdracht die leerlingen op activerende manier introduceert in het onderwerp. Succes gegarandeerd!

Activeer voorkennis
Nieuwe leerstof komt beter binnen als het ‘plakt’ aan bestaande kennis en ervaringen. Wat weten je leerlingen al over het onderwerp? Waar kun je bij aansluiten? Bedenk een ijsbreker die op een speelse manier voorkennis activeert. Begin een geschiedenisles over de presidenten van de VS bijvoorbeeld met een wedstrijdje ‘wie kan de meeste Amerikaanse presidenten opnoemen?’ (naar voorbeeld van het onderdeel ‘rijtjes’ uit de spelshow ‘Ik hou van Holland’).

Gebruik humor en spel
Humor is één van de beste manieren om het ijs te breken. Een grappig filmpje als start van de rekenles, een ‘English joke’ als introductie op Engelse grammatica, een raadsel, een spelelement … het zijn allemaal manieren om je les of leermiddel met een vrolijke noot te beginnen.

Zorg letterlijk voor beweging
Donderdagmiddag laatste uur en is het energiepeil van je leerlingen tot een nulpunt gezakt? Om de groep in een actieve modus te krijgen, kan het helpen om letterlijk voor beweging te zorgen. Schuif de tafels en stoelen eens aan de kant en gebruik een energizer als ijsbreker. Op internet vind je tal van voorbeelden. Bekijk bijvoorbeeld eens op de site van werkvormen.info bij energizers.

Maak een bruggetje naar de leerstof
Een ijsbreker gaat natuurlijk over het onderwerp van de les. Maak dat bruggetje duidelijk voor leerlingen. De beste ijsbrekers bevatten de kern van de les in een notendop. Een klassieker van Tumult is de opdracht ‘De techniek van jouw schoenen’. Leerlingen onderzoeken in deze starter letterlijk hoe hun eigen schoen in elkaar zit. Ik kan geen betere introductie op het onderwerp van het hoofdstuk (techniek in de kunst) bedenken!

Wat is de beste ijsbreker die je ooit heb bedacht of gedaan? Tumult is benieuwd naar je succeservaringen. Deel ze via het reactieformulier hieronder of mail naar info@tumult.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search