Teach Like a Champion: leg de lat hoog!

Gepubliceerd op: 18 december 2012
Door: Martina Nieuwenhuis

Denk je dat de lesstof te moeilijk is voor jouw leerlingen? Twijfel je aan hun kunnen? Stop! Leerlingen kunnen veel, vooral als je laat merken dat je in ze gelooft. En dat een hoog niveau mogelijk is, kan ik bewijzen. Hier een fragment uit mijn reisblog uit Engeland, toen ik daar de PABO volgde (in 2008):

“We hebben een school bezocht. Een kleuterschool. Ze werken hier puur in thema’s; cross curricular, met fantastisch ingerichte lokalen. En een niveau! Zesjarigen tellen hier al tot 100, doen sommen als 57 – 29, schrijven hun eigen boekjes om ze daarna voor te lezen. Ze hebben hoeken, nou, daar halen die van ons het niet bij hoor! We hebben ‘tropisch regenwoud’ hoeken gezien, met uitleg over de watercyclus met behulp van een waterkoker en glasplaat. En wat is dan de hoek van het rollenspel? Helemaal van top tot teen ingericht als graftombe, inclusief papier maché farao. Het heeft ons van de levende rupsen en de tuin voor kinderen, tot de door Jamie Oliver geïnspireerde maaltijd compleet overweldigd, wat is dit geweldig zeg! Zo is voor de klas staan zo leuk, zo uitdagend!”

Verwachtingen komen uit
Toegegeven, ik heb ook wel eens een kind in de klas gehad van wie ik geen hoge verwachtingen had. Ik legde de lat voor die leerling dus erg laag. Niet goed. Als ík geen vertrouwen had in zijn kunnen, had hij dat zelf waarschijnlijk nog minder. Dit geldt in principe voor iedereen. Het is aangetoond dat hoge, positieve verwachtingen van de docent, de leerprestaties van de leerling positief beïnvloeden en dat lage, negatieve verwachtingen de leerprestaties negatief beïnvloeden. Oftewel: jouw verwachtingen hebben effect op het daadwerkelijke leren van jouw leerling. Een positieve insteek is dus gewenst!

De lat hoog leggen
Hoe laat je merken dat je de lat hoog legt? De gouden regel: zeg alleen dat het antwoord van een leerling goed is, als het ook echt 100% goed is.

  • Blijf aandringen tot het doel bereikt is. Vraag jij naar de definitie van ‘kabinet’ en krijg je als antwoord ‘Rutte en Samsom enzo’ dan is dat niet goed. Maar hoe ga je om met zo’n verkeerd antwoord? Zeg bijvoorbeeld: “Dat is een heel eind in de goede richting, maar je noemt nu een voorbeeld. Wat is de definitie van kabinet?”
  • Zorg dat de leerling antwoord geeft op de vraag. Begint de leerling een verhaal over de documentaire over Prinsjesdag gisteren? Hartstikke interessant en een leuke toevoeging, maar laat je niet afleiden. Laat de leerling alsnog de vraag beantwoorden!
  • Verwacht het juiste antwoord op het juiste moment. Is de leerling al bij stap 3 en beantwoordt hij deze (volgende stap) goed? Prima, maar we waren bij stap 1. Wat is het antwoord daar?
  • Gebruik vaktermen. Leer je leerlingen goede antwoorden te geven door zelf ook in de juiste terminologie te praten. Leer ze deze termen aan met behulp van wat uitleg en gebruik deze vervolgens in de lessen.

Teach like a Champion
De inspiratie voor deze serie blogs komt vanuit het boek Teach like a Champion, van Doug Lemov. Een waanzinnig goed boek, waarin praktische tips staan om een ‘Champion teacher’ te worden. Ik zal in elk blog een enkele tip behandelen, dus voor alle tips raad ik je aan het boek te bestellen en lezen! Zeer de moeite waard!

Hoe hoog leg jij de lat voor je leerlingen? Wat vinden ze daarvan?

Misschien vind je dit ook interessant

5 Responses

  1. Ik denk dat we de lat altijd hoog moeten leggen en altijd in je leerlingen moet geloven, ongeacht wat. Mocht je niet in iemand geloven dan kun je beter niet lesgeven aan degene omdat dit het beste is voor hem/haar en voor jezelf als leraar.

    Als jij niet de lat hoog legt, wie det het anders?

    1. Helemaal mee eens Youri. Primaire taak voor de docent dus. Hoe laat jij je leerlingen ‘merken’ dat je de lat hoog legt? Heb je daar speciale technieken voor?

      1. Wat wij doen om de lat bijvoorbeeld hoger te leggen is ze telkens te vragen hoe hoog ze ZELF de lat hebben gelegd, in de trainingen die wij geven (www.jingwukids.com ) doen we bijvoorbeeld aan zelfreflectie. Ze moeten stilstaan en nadenken wat ze zojuist hebben gedaan en hier een beoordeling over geven. werkt zeer goed 😉

        groetjes Youri

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search