Zo doen anderen dat: studievaardigheden als apart vak

Gepubliceerd op: 1 juli 2014
Door: Emma Paul

De schoonheid van een goed idee zie je van een afstand. Dat geldt ook voor het idee van De Lindenborg, een locatie van RSG De Borgen in Leek, om van studievaardigheden een apart vak te maken. Het onderbrengen van de studievaardigheden in de mentorlessen stuitte al jarenlang op allerlei bezwaren. Vier docenten studievaardigheid zijn aangesteld. En dat inspireert!

Lindenborg
De Lindenborg in Leek

Nu stroomt de energie en wordt met elkaar gewerkt aan resultaten. Leerzaam voor scholen die met een vergelijkbare situatie te maken hebben. 

Spanning
Docenten van de Lindenborg waren niet tevreden over het niveau van hun leerlingen als het op studievaardigheden aankomt. Dat moest beter, makkelijker en vooral ook inzichtelijker kunnen. Terugkerende frustratie was dat leerlingen niet genoeg leerden, terwijl mentoren wel werkten met de vaardigheidslessen van Tumult. “De mentoren voelden zich onvoldoende uitgerust en op hun gemak om de lessen studievaardigheden goed in te richten. Er moet zoveel gebeuren in de mentorlessen”. En dat heeft invloed op de  motivatie van de leerlingen en het leerrendement.

Eureka!
Studievaardigheden invoeren als apart vak bleek de oplossing. Vier docenten studievaardigheden geven het vak aan 11 klassen in jaar 1. Het is zo helder en simpel. En zoals bij elk goed idee voel je dat het goed is: natuurlijk kan het ook zo! Omdat de studievaardigheden uit de mentorlessen zijn gehaald, hebben de mentoren meer tijd en ruimte voor andere mentorzaken en bijvoorbeeld sociaal-emotionele vaardigheden. Nu studievaardigheden een apart vak is, krijgen leerlingen een beoordeling en monitoren docenten hun voortgang.

Doorlopende leerlijn
In schooljaar 14-15 gaan de docenten studievaardigheden experimenteren met het geven van een aantal workshops aan jaar 2, als verdieping op de lessen uit het eerste jaar. De basis voor zowel jaar 1 als jaar 2 is het materiaal van Tumult. Uiteindelijk wil de school tot een volledige leerlijn komen waarbij herhaling en oefening sleutelwoorden zijn. Het is de bedoeling hierbij niet alleen de docenten studievaardigheden of de mentoren te betrekken, maar alle docenten. Die transfer naar de vaklessen krijgt de komende jaren dan ook een groeiende aandacht.

Op weg naar Rome
Bij vakoverstijgende vaardigheden zijn er veel mogelijkheden om tot resultaat te komen. Hoe de vaardigheidslessen te organiseren en uit te voeren – bijvoorbeeld in de mentorles, met een aparte docent of in projecten – verschilt per school. Het is het belangrijkst om met elkaar aan een oplossing te werken, waarbij leerlingen goede resultaten boeken. Tumult kan daarbij ondersteunen. Er is niet 1 weg naar Rome, er zijn er vele, maar moet je wel met elkaar op pad gaan. Op de Lindenborg zag ik hoeveel energie dat geeft!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search