Uitbreiding lesbrief Terug in de tijd

Gepubliceerd op: 22 oktober 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Elk vak vraagt een andere manier van leren. Wiskundesommen oefende ik vaak, voor biologie maakte ik schetsen van celmembranen en voor geschiedenis maakte ik een samenvatting. Maar wat bij geschiedenis helemaal goed hielp, was mijn docent, meneer Arnold. Hij kon fantastisch vertellen: van de oorlog in Vietnam tot de industriële revolutie in Lancashire. Hij bracht de verhalen tot leven, waardoor ik echt in het verhaal kwam te zitten. Daardoor begreep ik de verbanden in het verhaal beter en het hielp om het verhaal te onthouden. Super handig dus!

Een geschiedenisverhaal tot leven wekken, dat is precies wat je in onze nieuwe lesbrief ‘Terug in de tijd’ gaat doen met je leerlingen. Een goede (vernieuwende) insteek om voor het vak geschiedenis te leren dus! Hieronder wat extra ideeën bij de lesbrief van Tumult.

Hoe leer jij voor geschiedenis?
Je kunt een voorbereidingsles geven over hoe je kunt leren voor het vak geschiedenis. Maken jouw leerlingen een tijdlijn? Een samenvatting? Arceren ze belangrijke regels in hun boek? Laten ze zich overhoren? Wellicht kunnen jouw leerlingen elkaar tips geven om goed te leren voor geschiedenis. Of laat ze in groepjes samenwerken: elkaar overhoren of discussies voeren aan de hand van prikkelende stellingen (Napoleon was een dictator, hij heeft weinig goeds gedaan voor Europa en Frankrijk). Deze stellingen dwingen jouw leerlingen na te denken over verbanden en relaties in de geschiedenisverhalen.

Hollywood
Er zijn talloze geschiedenisfilms gemaakt. Vorig jaar tijdens mijn vakantie in Marokko was in bijvoorbeeld op de set van Kingdom of Heaven. Fantastisch, om door een bordkartonnen, maar imposant, Jeruzalem te lopen. Dit soort films zijn (deels) gebaseerd op verhalen uit de geschiedenis. Super leerzaam materiaal om met je klas te kijken! Wees wel bedacht op feitelijke onjuistheden in de weergave van het verhaal. Soms wordt de geschiedenis iets mooier of minder mooi weergegeven en klopt het verhaal historisch gezien niet helemaal. De opdracht voor je leerlingen is dan om deze fouten eruit te halen. Soms gaat het om stomme fouten, soms is er bewust nagedacht over deze wijziging van het verhaal. Waarom? Interessant discussiepunt voor met je leerlingen!

Film voorbeelden: Troy, The Gladiator, Amadeus of MILK.

Een interview met…
De interview werkvorm uit de lesbrief kun je vaker gebruiken. Behandel met je leerlingen een verhaal en geef een leerling de opdracht als een bepaald personage voor de klas te komen zitten. Stel dit personage verschillende vragen: over zijn rol in het verhaal, zijn emoties etc. Je kunt ook de rest van de klas vragen laten stellen. Het is ook leuk om meerdere personages voor de klas zetten. Geef een stelling aan deze groep personages en laat ze hierover discussiëren, vanuit hun rol. De rest van de klas kan toekijken. Als je deze werkvorm al een aantal keer gebruikt hebt, kun je de leerlingen deze werkvorm in groepjes laten doen, zonder publiek. Bespreek na afloop van een interview of interviewdiscussie altijd wat het publiek nog had willen toevoegen aan de reactie van een personage. Bespreek wat goed ging en besteed aandacht aan de juistheid van de besproken historische feiten.

Alles is theater
Werk een geschiedenisverhaal uit tot klassenproductie of maak er een schoolmusical van. Niet voor niets zijn er zo veel films van geschiedenisverhalen: het is prachtig materiaal om theater van te maken! Of laat verschillende klassen opeenvolgende verhalen uitspelen: De Canon van de Nederlandse Geschiedenis entoen.nu bijvoorbeeld!

Welke verhalen hebben jullie behandeld in de klas en wat was de reactie van je leerlingen? Helpt het visualiseren bij het leren van geschiedenisverhalen? Ik ben benieuwd, deel het hieronder met me.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search