Tumult op de basisschool #4: de opbouw van het lesmateriaal

Gepubliceerd op: 2 maart 2017
Door: Suzanne Heuvelmans

De ontwikkeling van nieuw materiaal gaat bij ons in rondes, waarin schrijven en feedback elkaar afwisselen. Inmiddels zijn we zover dat van elke les de eerste versie klaar is: het concept staat! In een eerdere blog beschreef ik in brede lijnen de opbouw van het werkboek. In deze blog meer specifieke informatie over ons nieuwe abonnement voor de basisschool!

De lessen

Tumult icoontje lesDe lessen zijn herkenbaar aan de blauwe elementen: onder andere de bovenste balk en de opdrachten zijn in die kleur. Lessen beginnen altijd met een korte introductie. Hierin staat uitgelegd wat leerlingen aan de les hebben en worden de leerdoelen opgenoemd. Deze leerdoelen komen aan het einde van de les ook weer terug. Dan beoordeelt iedere leerling in hoeverre de leerdoelen bereikt zijn. Bovendien krijgen ze hier een stukje transfer aangeboden: tips of aanwijzingen die de belevingswereld van de leerling koppelen aan de inhoud van de les.

De les zelf is opgebouwd uit een start, kern en afsluiting. In de start wordt voorkennis geactiveerd, een ‘aha-moment’ opgeroepen en opgewarmd voor de les. De kern sluit altijd aan bij de opdracht in de start, meet bouwt deze verder uit om de vaardigheid goed aan te leren. De leerlingen werken samen, individueel of klassikaal en zijn aan het lezen, schrijven, overleggen of bewegen. In de afsluiting wordt de les afgerond, bijvoorbeeld met een klassikaal gesprek, een individuele reflectie of een presentatie.

De extra opdrachten

Tumult icoontje klusopdracht

Bij elk hoofdstuk horen drie typen extra opdrachten: klusopdrachten, plusopdrachten en thuisopdrachten. De klusopdrachten, herkenbaar aan de groene elementen, zijn bedoeld voor leerlingen die extra oefening kunnen gebruiken. Tumult icoontje plusopdrachtDe plusopdrachten, herkenbaar aan de gele elementen, bieden juist extra uitdaging en gaan een stapje verder. Het is natuurlijk mogelijk om de extra opdrachten in te zetten na het afronden van een hoofdstuk, maar dat is niet de enige optie! Behandel je een hoofdstuk in groep 7? Bewaar de plusopdracht dan voor groep 8, om de kennis even terug te halen. Of juist andersom, gebruik de klusopdracht in groep 7 als opwarmertje voor het behandelen van het hoofdstuk in groep 8.

Tumult icoontje thuisopdrachtHet derde type extra opdracht, de thuisopdracht (herkenbaar aan de zeegroene elementen), wordt thuis met ouders/opvoeders gemaakt. Zo worden zij betrokken bij het leerproces van hun kind en krijgen de leerlingen inzicht in het gebruik van de vaardigheden in het dagelijks leven.

Informatie

Informatie icoontjeIn elk hoofdstuk vind je informatieblokken met een herkenbaar icoontje. Hierin worden vaardigheden uitgelegd, begrippen toegelicht en voorbeelden gegeven. De begrippen worden trouwens ook achterin het werkboek uitgelegd. In de hoofdstukken zijn ze herkenbaar door gele markering.

Tumult icoontje stappenplanAchterin het werkboek is trouwens nog meer informatie te vinden, in de vorm van stappenplannen. De stappenplannen hebben rode elementen. Hierin worden de vaardigheden nogmaals stap voor stap uitgelegd. Handig om in de loop van het jaar nog af en toe erbij te pakken, wanneer de vaardigheid weer gebruikt wordt!

Online

Het werkboek is niet het enige dat we bieden. Ook online kun je materiaal vinden. Onder andere:

  • De lesvoorbereidingen bij alle hoofdstukken.
  • Handige formulieren om uit te printen.
  • Het lesmateriaal, digitaal invulbaar.
  • Filmpjes waarin de vaardigheden worden uitgelegd.
  • Grappige, leuke of op een andere manier relevante filmpjes die de les verrijken.

Ben je geïnteresseerd in het bekijken van een les? Vraag dan een presentatiepakket aan! We zijn ook nog op zoek naar leerkrachten die lessen kunnen uitproberen in de klas. Stuur me een mailtje op suzanneheuvelmans@tumultgroep.nl als dat je wat lijkt! En natuurlijk ben ik geïnteresseerd in jullie mening over de opbouw van het materiaal en de online uitbreiding. Laat je reactie hieronder achter!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search