Onderwijsontwikkeling met Edutrainers #1: wat zijn de cruciale succesfactoren?

Gepubliceerd op: 6 maart 2017
Door: Hans Wendel

In een aantal gesprekken over onderwijsontwikkeling gaan we in de aanstaande maanden onderzoeken hoe wij als Edutrainers de cruciale succesfactoren inzetten bij onderwijsontwikkeling. De concrete ervaringen van Edutrainers bij projecten op klantscholen gebruiken we bij dit onderzoek. We delen de inhoud van de gesprekken in deze vierdelige blogserie.

De gesprekken voeren we met vier ervaren onderwijsontwikkelaars die allemaal op één of andere manier betrokken zijn bij Edutrainers: Dick de Groot, voormalig docent en directeur van VO-scholen, actief in Afrikaans onderwijs en kenner van het Ubuntu-gedachtengoed (‘ik ben omdat wij zijn’). Veerle van Pinxteren, onderwijsontwikkelaar met haar bureau ‘Ontwerpkracht’. Emma Paul, onderwijskundige en sinds 3 jaar programmaleider van Edutrainers en ondergetekende, medeopdrichter van Tumult en Edutrainers.

Waarom zijn we geïnteresseerd in succesfactoren bij onderwijsontwikkeling?

Bij de start van Tumult in 1999 organiseerden we verfrissend opschuddende projecten met leerlingen en we maakten daarbij gebruik van uitdagende nieuwe technologieën. We deden al wel aan onderwijsontwikkeling maar waren daar niet zo bewust van: we ‘maakten Tumult’ en that’s it! Nu zijn we bijna 20 jaar verder, sadder and wiser, en maken nog steeds Tumult. Vooral met Edutrainers worden we op steeds meer scholen gevraagd om ‘de boel aan te jagen’, om ‘onderwijsontwikkeling te stimuleren’, om ‘docenten te ondersteunen bij het inzetten van ICT’ en last but not least om ‘docenten te helpen om lessen activerender te maken met meer eigen verantwoordelijkheid voor studenten’. Dat doen we graag en met veel energie, expertise en enthousiasme. Bij onderwijs past per definitie en altijd ontwikkeling en daar houden we van, dat doen we graag.

Maar toch…

We doen ook wel eens projecten waar we ons van afvragen: wat levert het nou eigenlijk op? De schoorsteen rookt, daar niet van, maar daar gaat het niet om. Die projecten worden op zich zelf voldoende geëvalueerd, maar ergens hebben we het gevoel: de lessen zijn nog steeds precies hetzelfde als 5 jaar geleden, er is niets veranderd, iedereen doet nog steeds precies hetzelfde, er is niet veel ontwikkeld! Want waar het wél om gaat is het resultaat, om beter onderwijs, om talenten van docenten die leerlingen en studenten aanzetten tot oneindig leren.

We trappen af met het bespreken welke succesfactoren in onze ogen doorslaggevend zijn (‘het onderwijsveld is oneindig en in de beperking kent zich de meester’). We benoemen drie factoren die we verder willen uitdiepen:

  1. Over mensen en organisatie: ‘Team, cultuur en structuur’
  2. Over leren: ‘Leerwens, data en didactiek’
  3. Over aanpak: ‘Veranderings- en vernieuwingsmethodieken’

In de aanstaande gesprekken en blogs werken we deze drie factoren verder uit. Heb jij nu al input, denk je dat we factoren over het hoofd zien?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search