Begin de dag met … #2 een staande ovatie

Gepubliceerd op: 26 september 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Mijn wekkerradio staat afgestemd op radio 3FM, op het ochtendprogramma van Giel Beelen. Vind ik fijn, want dan weet ik bij de vaste programmaonderdelen hoeveel tijd ik nog heb. Om half 8 bijvoorbeeld, belt Giel een willekeurig persoon (bijvoorbeeld een jarige). Deze persoon moet dan het liedje ‘Begin de dag met een dansje’ zingen. Een extreem irritant vrolijk liedje, voor zo vroeg op de ochtend. Toch word je er stiekem best blij van, zeker als de persoon in kwestie uit volle borst meezingt: inspiratie voor een dagopening in de klas dus!

De vorige dagopening die ik aandroeg ging juist over een moment van rust creëren. Het idee wat ik deze keer deel is juist het tegenovergestelde: enthousiasmeren en het activeren en wakker schudden van je leerlingen op een positieve manier. Ook goed voor hun zelfvertrouwen overigens!

Een staande ovatie
Dat liedje van 3FM heeft iets overdreven vrolijks. Juist daardoor geeft het je een goed gevoel. Een ander overdreven vrolijke actie is het geven van een staande ovatie. De initiatiefnemers van staandeovatie.nu geven aan dat iedereen een staande ovatie verdient. Voor 1 euro (voor het goede doel) verkopen ze (bijvoorbeeld op Koninginnedag) staande ovaties. Ze installeren een groep van ongeveer 20 mensen op bijvoorbeeld een terras. Als iemand op het staande-ovatie-krukje voor het terras gaat staan, juicht deze groep erop los. Je begrijpt, de groep met publiek breidt zich heel snel uit. Ook komen er steeds meer mensen op het krukje af.

In de klas
Deze staande ovatie kun je natuurlijk op meerdere manieren als dagopening inzetten. Laat de leerlingen bijvoorbeeld een haag vormen: in twee rijen, dicht tegenover elkaar, armen als een boog naar de leerling tegenover ze. De voorste twee lopen onder de haag door. De rest van de leerlingen juichen ze toe. De leerlingen sluiten achter in de haag aan en de nieuwe voorste leerlingen lopen onder de haag door. Zo komt iedereen aan de beurt!

Ook kun je het net doen als in het filmpje: zet een krukje of stoel neer en laat de leerlingen erop gaan staan als ze een staande ovatie van de rest van de klas willen. Breid dit eventueel uit door de rest van de klas een reden te laten bedenken waarom deze persoon deze staande ovatie verdient: “Jij krijgt deze staande ovatie omdat je Achmed gisteren hielp bij wiskunde.” Je kunt ook de leerling op het krukje zelf iets laten bedenken: waar is hij trots op? Deel dat met de klas als je op het krukje staat en je krijgt een staande ovatie. Doe een dergelijke werkvorm ongeveer 5 minuten. Het is immers een dagopening. Als niet iedereen aan de beurt komt, geen ramp. Doe deze werkvorm dan een paar weken lang ’s morgens: net zo lang tot iedere leerling aan de beurt is geweest.

Wil jij een foto delen van jouw klas in staande ovatie, of heb je een leuk uitbreidingsidee? Deel hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search