Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij kiezen … met ouders!

Gepubliceerd op: 24 september 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Keuzes maak je de hele dag. Misschien ben je je daar niet eens bewust van! Maar wat jij vanmorgen op je brood had, heeft toch alles te maken met een keuze (tenzij je alleen nog pindakaas in de kast had staan). In hun middelbare schoolperiode moeten leerlingen veel keuzes maken. Om dit te begeleiden bestaan er hele sterke LOB programma’s. Maar een heel goede start van het leren kiezen is het bewust zijn van de keuzes die je al maakt. Dit haalt ook enigszins de druk van de ketel: iedereen kan bedenken wat hij op z’n brood wil!

Om dit bewustzijn van keuzes te vergroten en om alvast wat na te denken over de keuzes die gemaakt gaan worden, stuurt Tumult met de nieuwe nieuwsbrief het Grote Keuzespel uit. In dit spel ontdekken leerlingen én ouders hoe goed ze elkaars keuzes kunnen inschatten. Dit is immers een voorwaarde om elkaar te helpen met het maken van belangrijke keuzes! Hieronder wat ideeën om de lesbrief uit te breiden:

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij kiezen ... met ouders!
Beeld: Helga Weber

Introductiespel
Zet alle stoelen en tafels aan de kant. Zet de leerlingen aan één kant van de klas en ga als docent voor de klas staan. Wijs naar de twee zijkanten van de klas en noem bij elke kant een keuzemogelijkheid, bijvoorbeeld ‘blauw of groen’. Laat de leerlingen lopen of rennen naar de kleur van hun keuze. Staat iedereen? Snel door naar de volgende (simpele) keuzemogelijkheid. Tussendoor geen nabespreking, puur een opwarmertje voor het spel!

Dobbelsteen
Wil je een paar leerlingen dit spel voor de klas laten spelen terwijl de rest kijkt? Gebruik dan eens een digitale dobbelsteen. Dan kan iedereen meekijken! Je kunt ook adviesteams maken voor de leerlingen voor de klas. Voor ze hun fiche inzetten, mogen ze overleggen met hun twee adviseurs.

Make it a game!
Wil je er een spelelement aan toevoegen? Laat de leerlingen dan met twee (gekleurde?) dobbelstenen gooien. De eerste dobbelsteen geeft aan welk kaartje ze moeten pakken, volgens de spelregels. De tweede dobbelsteen geeft aan wie het kaartje moet beantwoorden: door de speler ZELF (bij 1 en 6), één ANDER (bij 2 of 5, bijvoorbeeld de rechter tegenspeler) of door IEDEREEN (bij 3 of 4). De speler die de vraag voor zichzelf beantwoordt, houdt het kaartje zelf. Moesten andere spelers antwoorden? Geef het kaartje aan de speler die als snelste het goede antwoord gaf. Gaf niemand het goede antwoord? Dan is het kaartje voor de speler over wie de vraag ging. Wie aan het eind de meeste kaartjes heeft, wint het spel!

Eigen input
Laat de leerlingen zelf wat extra kaartjes maken om toe te voegen aan het spel. Zo kunnen ze het spel personaliseren: liever docent x of docent y? (Wel handig om de kaartjes even te controleren voor je gaat spelen.)

Verantwoord je keuze
Laat een aantal leerlingen klassikaal vertellen over de keuze die ze maken. Je kunt een aantal serieuze keuzekaartjes ook gebruiken als inspiratie voor debat-onderwerpen. Laat twee leerlingen bijvoorbeeld debatteren over een kaartje als “Welk werk doen jouw ouders/verzorgers? Zou jij dat ook willen doen?” Leuk om bijvoorbeeld in de vakles Nederlands te doen!

Nabespreking
De leerlingen doen ook thuis met hun ouders het Grote Keuzespel. Hartstikke nuttig, want bij de keuzes die ze de komende jaren moeten maken zullen hun ouders ook betrokken zijn/worden. Bespreek de oefening van thuis in de klas goed na: hoe was het om grote en kleine keuzes met je ouders te bespreken? Hoe goed konden jullie elkaars keuzes voorspellen? Hoe komt dat denk je? Gaven je ouders verrassende antwoorden? Waren er dingen die je ouders niet van jou hadden verwacht? Zou je willen dat je ouders je helpen bij het maken van (belangrijke) keuzes? Hoe zouden ze dat het beste kunnen doen?

Hoe heb jij het Grote Keuzespel gespeeld met je leerlingen en wat waren de reacties? Ik hoor het graag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search