5 werkvormen voor een goed einde van je les

Gepubliceerd op: 30 mei 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Weet je van elke leerling of hij/zij aan het einde van de les alles begrepen heeft? Aan het einde van de les nagaan of het leerdoel van de les behaald is, is niet altijd even makkelijk, door gebrek aan tijd of gebrek aan werkvormen. Simpelweg een steekproef doen en aan een paar leerlingen een vraag stellen is een manier. Maar er zijn efficiëntere én leukere manieren. Daarom in deze blog vijf werkvormen voor het einde van je les.

Werkvorm 1: post-it/Padlet

Deze werkvorm heb ik leren kennen toen ik zelf meedeed aan een workshop. De workshopleider had allemaal minipost-its bij zich en deelde deze aan het einde van de workshop uit. Iedereen had slechts één minuut de tijd om op te schrijven wat het belangrijkste of verrassendste was wat je had geleerd. Dit is niet per se een manier om te checken of iedereen de leerdoelen heeft behaald. Maar wel een manier om de leerlingen te laten nadenken over wat ze meenemen van de les naar huis of naar een volgende les. Bovendien kun je je leerlingen vragen om het papiertje in hun boek te plakken, en de volgende les beginnen met de vraag: wat had je opgeschreven?

Een handig app hiervoor is Padlet. Voordeel hiervan is dat je al je leerlingen tegelijkertijd een digitale post-it kunt laten aanmaken op het ‘prikbord’. De volgende les hoef je alleen maar de ‘muur’ te openen, om alle antwoorden te tonen.

Werkvorm 2: beantwoord de vraag van je klasgenoot

Laat leerlingen eventuele vragen die ze aan het einde van de les nog hebben opschrijven of via Todaysmeet naar het digibord sturen. Laat de vragen (mondeling) beantwoorden door andere klasgenoten. Check wel of de vragen goed worden beantwoord. Kies bij weinig tijd eventueel een paar goede vragen uit om de volgende les mee te starten.

Werkvorm 3: waarvoor gebruik je deze kennis in het dagelijks leven?

Belangrijk voor het onthouden van nieuwe stof, is dat je begrijpt wanneer je het in het (dagelijks) leven gebruikt en hoe je het toepast. Geef iedereen de opdracht minimaal één toepassing te bedenken van de theorie in de praktijk.

  • Denk bij talen bijvoorbeeld aan dit voorbeeld (na uitleg over vergelijkingen): In welke situatie zou je dit gebruiken?
  • Denk bij aardrijkskunde bijvoorbeeld aan dit voorbeeld (na uitleg over tijdzones in de wereld): Op welke manier zou jij hier rekening mee houden als je een reis plant?

Werkvorm 4: quiz

Bereid een quiz met een paar simpele vragen voor. Dit kun je zowel mondeling doen als met een app. Voordeel van het gebruiken van een app zoals Socrative, is dat je meteen inzicht hebt in de antwoorden van al je leerlingen. En dus ook welke vragen het minst goed beantwoord worden. Dit geeft je input voor de afsluiting van je les of voor je volgende les (Welk onderdeel is nog niet goed genoeg begrepen?).

Werkvorm 5: gatensamenvatting of -conclusie

Schrijf van tevoren de conclusie of samenvatting van de les uit in ongeveer drie zinnen. Laat de belangrijkste woorden weg. Lees de conclusie of samenvatting aan het einde van de les voor en laat gaten vallen op de plekken waar de belangrijkste woorden/definities van die les horen. Laat alle leerlingen opschrijven welk woord volgens hen ontbreekt en kijk na.

Meer ideeën opdoen? Op onze blog vind je veel meer tips over werkvormen en lesideeën. Ben je mentor en heb je behoefte aan een activerende les? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en je ontvangt regelmatig kant-en-klare lessen waar de werkvormen al in zitten!

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

  1. Mooie toepassingen! Vergeet niet ExitTicket.
    Een handige snelle manier om je les mee af te sluiten in plaats met post-its is ExitTicket. Eenvoudig, snel, discreet en goed inzicht om te differentiëren.

    Reflecteer op je les door duidelijke vragen te stellen over de lesstof. Hierdoor kun je goed differentiëren zonder dat het ten koste gaat van je kostbare les en vrije tijd. De antwoorden van de leerlingen zijn privé. Je hebt direct inzicht in de leeropbrengsten van íedere leerling, ook de verlegen leerling die zijn vinger niet durfde op te steken. Je kunt ExitTicket gebruiken voorafgaand aan de les, tijdens de les of na de les. Ook bij het opgeven van huiswerk of tijdens een online les kun je ExitTicket inzetten om te controleren of de lesstof is begrepen of om simpelweg te vragen hoe het met de leerling gaat. Eenvoudig, snel, discreet en overzichtelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search