21st Century Skill: creativiteit

Gepubliceerd op: 25 juli 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

“You’ve got the words to change a nation, but you’re biting your tongue,
You’ve spent a life time stuck in silence afraid you’ll say something wrong,
If no one ever hears it how we gonna learn your song”

21st Century Skill: creativiteit
Chapendra via Compfight

Deze tekst komt uit het lied Read All About It, van Emeli Sande. Ze zingt over mogelijkheden, over kansen, over de waarde en inbreng van ieder mens. En over dat het zo zonde is dat deze waarde niet altijd tot uiting komt, of erkent wordt. Volgens mij heeft dit veel te maken met creativiteit. Dit moet gestimuleerd worden zodat het tot uiting kan komen. En daar ligt, in mijn ogen, een taak voor het onderwijs.

Creativiteit?
Kennisnet omschrijft het als ‘het vermogen om nieuwe ideeën, benaderingen, oplossingsstrategieën en inzichten buiten de gebaande paden te creëren en te optimaliseren.’

Wist je dat…
Kinderen van 5 jaar oud het beste presteerden toen ze de opdracht kregen om te bedenken waar ze een paperclip voor konden gebruiken. Na een aantal jaar kregen dezelfde kinderen deze opdracht opnieuw, en ze scoorden veel slechter. Na die leeftijd neemt de creativiteit af.

Waarom?
Met creativiteit kun je jezelf ontwikkelen, doordat het je het vermogen geeft buiten de gebaande paden te gaan en zo nieuwe wegen te ontdekken. Deze ontwikkeling staat ten dienste van jezelf, maar wellicht ook van de maatschappij. Daarnaast kun je je met creativiteit onderscheiden. Iets wat met kennis steeds minder kan, omdat dit voor iedereen toegankelijk is. Op internet vind je immers antwoord op al je vragen.

Visieontwikkeling
Bedenk allereerst wat jullie precies verstaan onder creativiteit. Kennisnet geeft duidelijke richtlijnen. Bedenk hoe je kinderen wilt stimuleren: wil je hier aandacht aan besteden in enkele vakken of schoolbreed? Welke (nieuwe) benaderingswijze naar de leerlingen past hierbij? Meer coachend lesgeven dan sturend? Meer vragen dan zeggen? Wordt creativiteit stimuleren één van de kerntaken van jullie school en hoe willen jullie dat verwoorden? Een aantal vergaderingen en brainstormsessies zijn hier wel voor nodig!

Het curriculum
Het belangrijkste van het curriculum is dat je er bewust voor kiest. Vanuit jullie visie op creativiteit kun je kijken naar beschikbaar materiaal. Sluit het niet goed aan? Deins er dan niet voor terug zelf aan de slag te gaan om materiaal te ontwikkelen. Wees ook zelf creatief! Tumult kan je hierin begeleiden. Daarnaast is het mogelijk jouw lesmateriaal te verwerken in een digitale leeromgeving, bijvoorbeeld die van onze dochteronderneming Spons. Dan weet je zeker dat de omgeving en daarmee het materiaal ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is én professionaliteit uitstraalt.

TIP: Kijk voor inspiratie over het stimuleren van creativiteit op de weblog van David van der Kooij, gepassioneerd creatief denker en doener. Hij schrijft onder andere over creativiteit meten. Schrijf je daarnaast in voor de nieuwsbrief van Creatief denken in het onderwijs.

Deskundigheid docenten
De docenten zullen begeleiding nodig hebben bij het aanleren van jullie nieuw bedachte benaderingswijze. Denk hierbij aan cursussen, intervisie en video opnemen in de klas. Naast het omgaan met het stimuleren van creativiteit, vergt het ook wat van de creativiteit van de docenten zelf. Je kunt je afvragen of deze creativiteit beperkt wordt door te veel extra taken, vergaderingen, rapporteerplichten, regelgeving en een hoge werkdruk. Ook dit zal dus aangepakt moeten worden: de docenten moeten de ruimte krijgen hun creativiteit kwijt te kunnen. Echter is dit duidelijk makkelijker gezegd dan gedaan. In een land als Finland gaat dit uitstekend, maar daar heeft een volledige onderwijsrevolutie plaatsgevonden. Makkelijker gezegd dan gedaan dus, maar stom om niet naar te streven. Ook op kleine schaal!

“I wanna sing, I wanna shout I wanna scream till the words dry out so put it in all of the papers, i’m not afraid they can read all about it !”

Hoe stimuleer jij creativiteit bij je leerlingen?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search