Intervisie in het mentorenpanel: hoe stimuleer je een actieve werkhouding bij leerlingen?

Gepubliceerd op: 13 mei 2021
Door: Sanne van Esveld

Vanuit de wens om mentoren standaard te betrekken bij het ontwikkelen van onze producten en diensten zijn we afgelopen jaar gestart met een mentorenpanel. In dit panel is het uitgangspunt van en met elkaar leren. We sparren samen over vaardighedenonderwijs, mentor zijn en hoe we het aanbod van Tumult hier nog beter op kunnen laten aansluiten. In de afgelopen bijeenkomst deden we intervisie met elkaar. In deze blog vertel ik je meer over het mentorenpanel en deel ik de belangrijkste inzichten uit de intervisie met je.

Wat houdt het mentorenpanel precies in?

In het mentorenpanel delen we kennis en ervaringen rondom mentor zijn, sparren we over onderwijsontwikkelingen en vaardigheden, en werken we aan nieuwe manieren om met problemen en uitdagingen om te gaan. We komen een aantal keer per jaar bij elkaar en in iedere bijeenkomst staat één bepaald thema centraal. Bijvoorbeeld eigenaarschap van leerlingen of de sociaal-emotionele ontwikkeling van vmbo-leerlingen. Ook denken de mentoren mee over (les)materiaal dat we bij Tumult ontwikkelen, bijvoorbeeld bij de digitale LOB-taak over het bezoeken van een online open dag. 

Intervisie: samen leren van uitdagingen in de praktijk!

Afgelopen bijeenkomst deden we (online) intervisie met elkaar. Intervisie is een vorm van sociaal leren; een manier om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk. Zie het als een gestructureerd gesprek volgens vaststaande stappen. De methode die we toepasten tijdens de bijeenkomst was de (online) incidentmethode. Het doel van de incidentmethode is dat de casusinbrenger zoveel mogelijk handelingssuggesties krijgt. De casusinbrenger maakt naar eigen inzicht keuzes welke te gebruiken.

De casus die we bespraken luidde als volgt:

‘Lessen in coronatijd (o.a. door hybride onderwijs) hebben een lagere leeropbrengst. Bij (veel) leerlingen is er gebrek aan motivatie en een actieve werkhouding. Hoe krijg ik een actieve werkhouding bij de leerlingen, zowel in de klas als online, in plaats van dat ik keihard aan het werk ben?’

Op basis van de casus deelden we ervaringen, handelingssuggesties en tips. Hieronder een aantal suggesties en tips die we bespraken:

  • Als leerlingen het idee hebben dat ze niet gezien worden, dan zijn ze ook minder gemotiveerd. Betrek de leerlingen die online les volgen actief, bijvoorbeeld door gericht vragen te stellen.
  • Neem aan het begin van de les tien minuten de tijd om even te kletsen met elkaar. Ga daarna pas aan de slag. 
  • Kijk een keer een ochtend mee met verschillende online lessen van collega’s. Zo zie je ook een keer de andere kant en kun je je misschien beter inleven in de leerlingen. We moeten de situatie niet onderschatten.
  • Spreek je PowerPointpresentatie in en laat leerlingen vooraf aan de les je instructie bekijken. Je kunt dan in je les dieper op de lesstof in gaan. 
  • Betrek ouders/opvoeders erbij waar dat mogelijk is. Doet een leerling twee keer niet mee in je les? Stel ouders/opvoeders daarvan op de hoogte en laat ze een oogje in het zeil houden.

Het mentorenpanel schooljaar 2021/2022: hoe ziet dat eruit?

Volgend schooljaar gaan we uiteraard door met het mentorenpanel. Wat hopen de mentoren eruit te halen? Veel inspiratie, persoonlijke ontwikkeling en Tumult hulp bieden bij het ontwikkelen van nieuwe materialen. Daarnaast hopen wij nog meer mentoren te betrekken in het panel, intensief contact te houden met mentoren en waar mogelijk themagroepen te starten die zich gedurende het jaar bezig houden met een specifiek onderwerp.

Ben jij mentor en lijkt het je leuk om deel te nemen aan het panel? We zijn altijd op zoek naar enthousiaste mentoren! Je kunt ook vrijblijvend een keer aansluiten om te zien of het iets voor je is. Laat hier je gegevens achter of stuur een mail naar: Sannevanesveld@tumultgroep.nl

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search