Ga voor goed materiaal

Gepubliceerd op: 13 december 2012
Door: Emma Paul

Het inspireert een leerling en een docent als in de les met goed lesmateriaal wordt gewerkt. Materiaal dat er mooi uitziet en waarin leuke werkvormen worden gebruikt. En elke docent weet hoe goed het voelt als het lukt om leerlingen te inspireren en in beweging te krijgen. Goed lesmateriaal gecombineerd met passende werkvormen zijn een ijzersterke combinatie.

Ga voor goed materiaal
See-ming Lee via Compfight

Voor Tumult is het maken van goed lesmateriaal en het bieden van een gevarieerd aanbod aan werkvormen een kerntaak. Dagelijks werken we met ons team aan het materiaal en ontwikkelen we werkvormen. Daarnaast richten we ons op ondersteuning van de docenten in het werken met het materiaal en het inzetten van verschillende werkvormen.

Hoe herken je goed materiaal?
Goed materiaal voldoet aan een aantal eisen. Allereerst moet het aansluiten bij de leerlijn of de leerdoelen die voor het vak of vaardigheid gewenst is. Spreekt de toon in het materiaal aan? Is de vormgeving aansprekend in kleur en beeld? Is de indeling en opbouw helder en overzichtelijk? En vooral: bieden de onderwerpen ruimte voor de docent om zijn/haar eigen touch aan een les te geven?

Handvatten
Goed materiaal voorziet de docent van voldoende handvatten om aan het werk te kunnen. Bij Tumult maken we daarom Leskaarten. Dit zijn lesvoorbereidingen voor de docent met volop ideeën voor werkvormen. We horen van docenten regelmatig terug dat het houvast geeft om lessen op deze manier voor te bereiden. Voor de docent is het makkelijker om een les naar eigen wens en smaak aan te passen dan een les van de grond op te bouwen. Als coördinator kun je docenten stimuleren om de Leskaarten te gebruiken. Deel in het team regelmatig met elkaar ervaringen in het gebruik van de leskaarten en de aanpassingen die docenten toepassen in hun lessen. Leskaarten kunnen helpen om in een team het gesprek over leren te stimuleren.

Wat is een goede werkvorm?
Een werkvorm is goed als hij geschikt is voor het doel dat je wilt behalen. Een goede werkvorm biedt leerlingen een veilige leersituatie en maakt gebruik van plezier, creativiteit en verschillende soorten intelligentie. Een goede werkvorm zet leerlingen in beweging en laat ze actief bezig zijn met de leerstof of het leerdoel. Bij het kiezen of bedenken van een werkvorm is het handig om eerst een paar dingen op een rijtje te zetten. Wat is het doel dat je wilt bereiken?  Wat moeten de leerlingen kennen of kunnen? Wat is je groep? Wat is je tijd? Wat is je lessituatie? Wat zijn je mogelijkheden met bijvoorbeeld materialen of nieuwe media/ict voorzieningen?

Bedenk dan zelf of met behulp van Tumult Free een werkvorm. Er zijn veel voorbeelden te vinden op websites of in boeken. Als coördinator kun je het team ondersteunen door een digitale verzamelplek  in te richten voor bronnen zoals bijvoorbeeld een Yurlspagina. Ondersteun docenten door te faciliteren in het gebruik van ict-faciliteiten in hun lokaal en bij hun lessen.

Hoe zorg jij voor goed materiaal en activerende werkvormen in je team?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search