Meervoudige intelligenties in de praktijk #7: De intrapersoonlijke intelligentie

Gepubliceerd op: 30 april 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Misschien denk je als docent wel eens: hoe krijg ik deze leerling uit zijn of haar wereld? De leerling zit misschien regelmatig te dagdromen of werkt het liefste alleen aan een opdracht. Grote kans dat de intrapersoonlijke intelligentie van deze leerling sterk ontwikkeld is! Kenmerken die bij deze intelligentie horen, komen voor elke leerling van pas: er wordt in je school- en studietijd vaak van je verwacht dat je kunt reflecteren en zelfstandig kunt werken. Daarom in deze blog een aantal lesideeën om deze vaardigheden bij leerlingen te stimuleren.

Leerlingen die intrapersoonlijk sterk zijn …
… houden zich graag op de achtergrond, zijn goed in zelfreflectie en hebben goede zelfkennis. Ze leven soms in hun eigen wereld en observeren wat er gebeurt. Ze zijn soms aan het dagdromen en werken graag alleen. Een aantal lesideeën:

Schrijf een bladzijde uit een dagboek
Wanneer leerlingen deze opdracht krijgen, worden ze gestimuleerd na te denken over de details van een dag uit het leven van iemand anders, in een andere tijd, op een andere plaats, in een andere situatie etc. Waarnemen en inlevingsvermogen spelen hierbij een rol. Deze opdracht kun je bijvoorbeeld bij geschiedenis uitvoeren. Laat de leerlingen een dagboek schrijven vanuit het perspectief van een figuur (of object, waarom niet?) uit de geschiedenis. Bij natuurkunde ligt deze opdracht misschien minder voor de hand, maar kan dit ook: laat de leerlingen bijvoorbeeld ‘een dag uit het leven van een lichtstraal’ beschrijven. Dit vraagt tegelijkertijd ook wat van de creativiteit van leerlingen.

Reflecteren saai?
Reflectieopdrachten hebben vaak een wat stoffig imago. Maar daar ben je zo vanaf als je zo’n opdracht niet in de vorm van een verslag laat uitvoeren, maar in een andere vorm! Denk bijvoorbeeld aan een poster, een blog, een mindmap, een filmpje of zelfs een infographic?! Je kunt natuurlijk denken aan een reflectieopdracht waarin leerlingen terugkijken op een groepsopdracht (Wat ging goed? Wat kan er beter?). Maar ook aan een opdracht bij aardrijkskunde waarin leerlingen bekijken welke milieuvriendelijke acties ze in hun dagelijks leven ondernemen en welke verbeteracties ze kunnen plannen.

Stilteruimte
Leerlingen die deze intrapersoonlijke intelligentie al sterk ontwikkeld hebben, vinden het prettig een stilteruimte of –hoek te hebben, waar ze rustig kunnen werken. Maar ook leerlingen die zich hierin nog verder gaan ontwikkelen, zijn gebaat bij zo’n plek. Zelfstandig werken, maar ook alleen werken, moeten veel leerlingen nog leren. Het inrichten van een ruimte in school, een plek op de gang of een hoek in de klas, kan deze vaardigheid stimuleren.

Op welke andere manieren spreek jij je leerlingen aan op deze intelligentie? Deel je lesideeën en tips hieronder met je medelezers!

Volgende keer alweer de laatste blog in deze serie: #8 De naturalistische intelligentie.
Bekijk alle andere blogs in deze serie!

Foto: Sophia D Photography

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search