Docenten: varieer in werkvormen!

Gepubliceerd op: 19 november 2012
Door: Martina Nieuwenhuis

‘Maar juf, we hebben nog geen rekenen gedaan!’ De hele ochtend was mijn groep 6 bezig met linialen, ruitjespapier en schaal berekenen. Het resultaat van deze ochtend was een prachtig gekleurde plattegrond van de klas, met alles erop en eraan. Vissenkom, kussens in de zithoek, mijn bureaustoel, alles was terug te vinden. Rekenen met maten vraagt een bepaald inzicht van leerlingen. Om ze hierin te stimuleren had ik de rekenles uit het boek omgevormd naar de les waarin ze een plattegrond maakten. De werkvorm was zo nieuw, dat de leerlingen niet eens door hadden dat ze eigenlijk met rekenen bezig waren. Toen ze doorhadden dat dit in plaats van de reguliere rekenles was gingen ze helemaal los: dat wilden ze wel vaker! ‘Anders maken we wel een plattegrond van de hele school!’

Van spelen leer je lekker toch het meest. Kinderen voor kinderen was z’n tijd ver vooruit. We vinden het namelijk steeds belangrijker om betekenisvol en leuk les te geven. Je kunt dit doen door verschillende werkvormen in je les te gebruiken. Maar waar vind je die?

Weet waar je mee werkt
Vaak doet een methode suggesties voor werkvormen. Tumult biedt bijvoorbeeld leskaarten aan. Dit zijn eigenlijk kant en klare lesvoorbereidingsformulieren. Daarin staan per les suggesties voor werkvormen om de les meer betekenis te geven. Zeker in het geval van vaardighedenonderwijs is het belangrijk om één of meerdere werkvormen in te zetten: zo vermijd je dat leerlingen het als ‘een saai invullesje’ ervaren. Doe je voordeel met de suggesties, pas en meet en maak er zo je eigen les van!

Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden
Er is ongelooflijk veel literatuur over het inzetten van werkvormen. Zoek op de website van jouw boekhandel of bol.com maar eens op ‘werkvormenboek’. Genoeg te vinden. Ook op internet zijn heel veel werkvormen te vinden, soms in kant en klare werkvormboeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het SLO, de werkvormen coöperatief leren van het Dalton Deventer of kijk wat docenten zelf op hun websites hebben staan. Natuurlijk wil je ook zelf nadenken over leuke werkvormen, maar doe je voordeel met wat er al voorhanden is!

Deel je creativiteit
Heb je tijd en zin om zelf na te denken over werkvormen? Het leukste is om dit samen met collega’s te doen. Kies samen één onderwerp of les en bereid deze afzonderlijk van elkaar voor met allerlei werkvormen. Vergelijk jullie lessen: welke werkvormen hebben jullie gekozen en waarom? Wat kunnen jullie leren van elkaars aanpak? Laat je door elkaar inspireren, iedereen heeft immers zijn eigen manier van lesgeven!

Ideeënbus in de klas
Jouw leerlingen zitten al aardig wat jaartjes in de schoolbanken. Waarschijnlijk hebben ze ook op de basisschool al veel werkvormen langs zien komen. Daar moet je dus gebruik van maken! Hang een lege colafles op in de klas, waar leerlingen hun werkvormideeën in kunnen doen. Doe elke twee weken minstens 1 werkvorm uit de ideeënbus. Zo worden de leerlingen beloond voor hun betrokkenheid, met een niet-standaard les. Vertel er vooral niet bij dat ze ook daar veel van leren!

Oftewel: doe bijvoorbeeld eens een digiles in het computerlokaal of doe in plaats van een klassikaal gesprek een balspel! Heb jij nog meer ideeën voor werkvormen? Ik ben benieuwd.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search