65% van de millennials in Nederland noemt zichzelf gelukkig. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting. Zij hielden een grootschalig onderzoek over jongeren en geluk in 16 landen. Een iets kleinschaliger onderzoek dan dat van Viacom, maar interessant om mee te nemen in deze blog, omdat ook de Nederlandse jeugd ondervraagd werd.
In het onderzoek scoren de Nederlandse tieners behoorlijk goed. ‘We’ laten landen als Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en België ver achter ons als het gaat om geluksgevoel. Vergelijken we dat met het onderzoek dat Viacom deed, zien we dat volgens hen 3/4 van alle millennials zich zeer gelukkig voelt. De gelukkigste jongeren komen volgens Viacom uit Mexico, Argentinië en Brazilië.
Waar worden jongeren gelukkig van?
Hoe komt het dat deze generatie jongeren zich zo gelukkig voelt? Oftewel, wat zijn de happiness drivers? De belangrijkste geluksfactor is de tijd die de millennials kunnen doorbrengen met hun familie en vrienden. 49% en respectievelijk 46% van de ondervraagden geeft aan hier gelukkig van te worden. 34% zoekt het geluk meer in zichzelf en wordt gelukkig van succesvol zijn. Tijd voor leuke dingen en ontspanning en op vakantie gaan sluiten de top 5 af met beide 33%.
73% van de millennials ziet geluk als een teken van succes. 34% ziet succes als een belangrijke driver voor geluk.
In Nederland hebben de seizoenen een grote invloed op het geluksgevoel van jongeren. In de zomer en de lente zijn ze gelukkiger dan in de herfst en de winter. In landen als Brazilië spelen de seizoenen een veel minder grote rol. De dagen van de week zijn wel overal van invloed op het geluk. Op zaterdag voelen de millennials zich het gelukkigst.
Stressen!
Millennials ervaren geluksgevoelens 2 keer zo vaak als stress. Mochten ze toch gestresst zijn, kijken ze tv, praten ze met vrienden of luisteren ze naar muziek. Ze gaan dus niet actief de stress te lijf, maar proberen zichzelf af te leiden met andere dingen.
Millennials in China, Griekenland, Japan en Italië hebben meer stress dan jongeren in andere landen.
Wil je meer lezen over het onderzoek dat InSites Consulting heeft uitgevoerd? Bekijk de resultaten.