Tumult on tour: Martina in Ethiopië #1

Gepubliceerd op: 22 januari 2014
Door: Martina Nieuwenhuis

De voorbereidingen zijn in volle gang: de Ethiopische keuken is ontdekt, trainingsweekenden en -avonden zijn achter de rug en ons Plan of Work ligt klaar. De maanden februari, maart en april ga ik namelijk samen met mijn vriend doorbrengen in Ethiopië. We gaan daar werken in Jimma, in het Ethiopische onderwijs. Afhankelijk van de kwaliteit van het internet, zal ik op dit Tumult blog (twee)wekelijks verslag doen van onze onderwijservaringen daar. In dit blog vast wat voorinformatie!

Edukans
Deze werkreis is onderdeel van het programma Werelddocent XL van Edukans. De naam zegt het al: Edu(catie)kans. Een ontwikkelingsorganisatie voor onderwijs dus, met als slogan “Omdat onderwijs écht helpt”.

Minimaal drie maanden werken in het onderwijs in bijvoorbeeld Malawi, Oeganda of Ethiopië is wat het Werelddocent XL programma inhoudt. Voor mij als docent en onderwijskundige een fantastische kans, een wens die uitkomt. Mocht je zoiets ook wel eens willen doen maar zie je drie maanden niet zitten? Check dan het ‘gewone’ Werelddocent programma, met werkreizen van twee of drie weken!

Het mes snijdt aan twee kanten
Onze tijd in Ethiopië zal in het teken staan van samenwerken. Het is een grote vergissing en een verkeerde insteek om te denken dat alleen onze Ethiopische collega’s in deze tijd gaan leren. Ik zie enorm uit naar alle, voor ons nieuwe, uitdagingen en ervaringen. Wat dacht je bijvoorbeeld van lesgeven aan een groep van 80 leerlingen (en dan zonder ordeproblemen)? Waarvoor je maar 10 schoolboeken tot je beschikking hebt? Of wat dacht je van de rol van de docent ten opzichte van de leerlingen? Ook voor ons zal dit een enorm leerzame tijd zijn.

Plan of work
Ons project bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder een hele korte beschrijving (die uiteraard kan veranderen zodra we daar zijn):

  1. Mijn vriend gaat werken aan de basisvaardigheden van docenten rondom ICT met als doel:
  • Digitalisering van schoolmanagement (bijvoorbeeld inschrijvingen).
  • Inzetten van deze computervaardigheden in, of ter voorbereiding van de dagelijkse lessen.
  1. Dit laatste doel van ICT zullen wij gezamenlijk oppakken. Hij qua basisvaardigheden aanleren, ik qua ‘en hoe gebruik je dit nu in je les, in combinatie met Active Learning’. Denk aan het maken van aanvullende werkbladen op de computer. We zullen hiervoor workshops geven.
  2. Ik zal met de key-teachers van verschillende scholen werken aan de kwaliteit van hun lesgeven, met de focus op interactief onderwijs (bijvoorbeeld coöperatief leren, effectieve lesopbouw). Dit doe ik op basis van workshops die eerder op deze scholen zijn gegeven. Ik zal hun lessen observeren, meehelpen voorbereiden en een persoonlijk leerplan met ze opstellen.

Vragen?!
Mocht je naar aanleiding van een blog specifieke vragen hebben, stel ze dan gerust hieronder! Dan kan ik daar in een volgende blog op ingaan. Dus, wil je iets weten van het onderwijs daar, of heb je suggesties? Ik hoor het graag!

Ik ben net zo benieuwd als jullie waar mijn volgende Ethiopië-onderwijs blog over zal gaan. In ieder geval weet ik dat ik dan tijdens het typen lekker buiten zit (27°C). Tot dan!

O, en ps. in mei ben ik gewoon weer terug bij Tumult!

Foto: Edukans

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken