Uitbreiding lesbrief: knopen doorhakken

Gepubliceerd op: 21 januari 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Keuzes maken, keuzestress … Echt iets van deze tijd, zo blijkt ook uit dit artikel van NU.nl. Wat trek ik aan? Ga ik eerst doen wat ik echt af moet hebben of ga ik eerst iets leuks doen? Welke opleiding kies ik? We hebben zoveel keuzemomenten op een dag maar ook zoveel keuzemógelijkheden. Goed om het hier met je leerlingen over te hebben, want iedereen heeft ermee te maken. In de lesbrief Knopen doorhakken die Tumult uitstuurt, gaan je leerlingen aan de slag met hun dilemma’s en keuzes. Het doel is, de lesbrief zegt het al, knopen door te hakken! Meer ideeën voor in en na de les vind je in deze blog.

Intro van de les
Start de les met dit filmpje. Bespreek met elkaar wat iemand doet besluiten om op die knop te drukken. Bespreek daarna wat de gevolgen van die keuze zijn en wat de gevolgen van het niet op die knop drukken zijn. Wat had jij gedaan? Leg de link met een realistische keuze, bijvoorbeeld de keuze van de leerlingen voor hun school. Wat deed hen besluiten juist naar deze school te gaan? Wat waren de gevolgen van die keuze en hoe zou een alternatieve keuze eruit hebben gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=ho06KzznFDc

Spelvormen
– Keuzes maken en uitleggen
Om een klassengesprek op gang te brengen, kun je de dilemma’s ook gezamenlijk bespreken. Vraag naar een aantal ingevulde werkbladen van leerlingen en gebruik de omschreven dilemma’s. Omschrijf het dilemma voor de klas. Noem ook twee keuzeopties. Leerlingen die het eens zijn met optie 1 gaan aan de ene kant van de klas staan, leerlingen die het eens zijn met optie 2 gaan aan de andere kant van de klas staan. Vraag vervolgens bij een aantal leerlingen door naar waarom die leerling voor die optie kiest. Zo leren ze niet alleen kiezen maar ook hun keuzes uit te leggen!

 – Keuzespel
Een andere optie is een keuzespel. Laat leerlingen in duo’s een dilemma bedenken met een school gerelateerd thema. Bijvoorbeeld: een leerling is bijna te laat voor de les, als hij zijn boeken gaat halen komt hij te laat, als hij meteen naar het lokaal gaat is hij op tijd, maar heeft hij geen boeken. Laat daarna een paar duo’s hun dilemma spelen voor de klas. Stel daarna een ja/nee vraag ‘aan het publiek’: zou jij meteen naar het lokaal gaan? Leerlingen die ‘ja’ antwoorden gaan links staan, leerlingen die ‘nee’ antwoorden gaan rechts staan. Vraag een aantal leerlingen hun antwoord te motiveren.

– Lagerhuisdebat
Voor wat oudere leerlingen is het discussiëren over stellingen in de vorm van een Lagerhuisdebat interessant. Bekijk het filmpje (vanaf 0.42)

Wij maakten al eerder de lesbrief Lagerhuisdebat. Zorg van tevoren voor een lijstje met stellingen (bijv. Als je op sportles wil, dan moet je kiezen voor een sport die je vrienden ook doen). Verdeel de klas in twee groepen, voor en tegen, en leidt het debat.

Interview met ouders
Laat de leerlingen hun ouders interviewen over keuzes. Wat is de moeilijkste keuze die  ze ooit hebben gemaakt? Hoe kwamen ze tot die keuze? Aan wie vroegen ze hulp voor hun keuze? Zijn ze tevreden met hun keuze of hebben ze er spijt van? Ook kunnen ze hun ouders bijvoorbeeld bevragen over de slechtste of beste keuze die ze ooit hebben gemaakt. Vraag de leerlingen in één zin uit te leggen wat ze over het maken van keuzes geleerd hebben na dit interview.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search